Ny nordisk planlægning

• No public posts in this group. You must register or login and become a member in order to post messages, and view any private posts.

Hvert år rangerer Monocle Magazine de 25 bedste byer i verden at leve i og de nordiske byer er konsekvent i toppen af denne liste - Stockholm og Oslo er regelmæssigt i top 20, mens København og Helsinki har været nummer et flere gange. København har også været en af Der Spiegels “Europas coolest Cities” og utallige artikler i internationale aviser og magasiner lovprises de nordiske lande for deres livskvalitet. Det er tydeligt at de nordiske byer i øjeblikket har nogle kvaliteter, som resten af verden misunder og måske efterstræber. Men kan vi bevare disse kvaliteter for de kommende generationer?

Udfordringer såsom klimaændringer, urbanisering og ressourceknaphed er ikke bare nordiske problemer, men globale problemer. Planlægning og planlæggere kan og vil utvivlsomt spille en afgørende rolle i løsningen af disse udfordringer - både i dag og i morgen. Er vi planlæggere klar til kamp? Har vi de nødvendige redskaber, rette rammer og fornødne kompetencer til at løse morgendagens problemer? Hvilke barrierer er der og hvordan kan vi overvinde dem?

Ny nordisk Planlægning er en dialogplatform for erfarne offentlige og private planlæggere fra de nordiske lande hvor der kan diskuteres hvordan man kan forbedre betingelserne for byplanlægning. Det handler ikke kun om, hvordan man konkret løser ovenstående problemer, men også om vi planlæggere forbedrer vores evne til at gøre det.

Udgiv indhold