NYHED 14.09.22

16 nye fagdommere til Arkitektforeningens fagdommerkorps

I foråret lancerede Arkitektforeningen et call efter nye fadommere MAA til at styrke diversiteten og den geografiske spredning i det samlede fagdommerkorps. Nu er 16 nye fagdommere MAA kommet på listen.

Projektet for DTU Skylab blev bl.a. bedømt af fagdommer MAA David Bülow. Projektet, som er udviklet af Rørbæk og Møller, er certificeret DGNB Diamant for dets arkitektoniske kvalitet. Foto: Niels Nygaard

Dorte Sibast

Udviklingschef i Akademisk Arkitektforening

ds@arkitektforeningen.dk

16 nye fagdommere MAA

I foråret lancerede Arkitektforeningen et call efter nye fagdommere til Arkitektforeningens fagdommerkorps.

Nu har foreningens konkurrenceudvalg gennemgået de 35 indkomne ansøgninger, og 16 nye fagdommere er nu på listen. Dermed tæller Arkitektforeningens fagdommerkorps samlet set 157 velkvalificerede fagdommere til at bistå med bedømmelse inden for alle arkitektfagets specialer.

I udvælgelsen af nye fagdommere har udvalget lagt vægt på at styrke diversiteten i korpset samlet set og sikre en bred repræsentation i hele landet, ligesom der blev lagt vægt på følgende ansøgningskriterier:

• Faglig anerkendelse og engagement
  • Skriftlig faglig formidling
  • Mundtlig faglig formidling og interessehåndtering
  • Praktisk erfaring og specialområder

”Jeg er rigtig glad for, at vi nu har fået udvidet listen over fagdommere, så den i højere grad afspejler diversiteten i vores fag – både når det gælder alder, køn og geografi. Vi har nu fået flere yngre kræfter, som er markante stemmer i faget, har fingeren på den faglige puls og har vist, at de også er stærke formidlere,” siger Rosa Lund, formand for Arkitektforeningens konkurrenceudvalg og faglig leder af Bystrategi og Byplan, STED by- og landskabsarkitekter.

Dorte Sibast

Udviklingschef i Akademisk Arkitektforening

ds@arkitektforeningen.dk

“Jeg er rigtig glad for, at vi nu har fået udvidet listen over fagdommere, så den i højere grad afspejler diversiteten i vores fag.”

Rosa Lund, formand for Arkitektforeningens konkurrenceudvalg og faglig leder af Bystrategi og Byplan, STED By- og landskabsarkitekter.

De nye fagdommere på listen er:

• Mette Baarup, partner i Arkitema og arkitekt MAA, Bygningskunst
  • Eva Ravnborg, partner i Henning Larsen Architects og arkitekt MAA, Bygningskunst
  • Mads Nygaard, partner hos AART Architects, ekstern lektor og arkitekt MAA, Bygningskunst
  • Charlotte Schmidt, seniorarkitekt i TRANSFORM og arkitekt MAA, By- og bygningstransformation
  • Pil Thielst, partner hos Lundgaard & Tranberg Arkitekter og arkitekt MAA, Bygningskunst
  • Lars Autrup, direktør for Arkitektforeningen og arkitekt MAA, Bygningskunst
  • Anne Møller Sørensen, seniorpartner hos Vilhelm Lauritzen Arkitekter A/S og arkitekt MAA, Arkitektur, rum og form
  • Beth Coling Wiberg, designleder hos Christensen & Co. og arkitekt MAA, Bygningskunst
  • Christian Tilma, associeret partner i Praksis Arkitekter og arkitekt MAA, Bygningskunst
  • David Sherman, senior arkitekt hos Over Byen Arkitekter og arkitekt MAA, Bygningskunst
  • Line Stybe Vestergaard, partner hos Juul Frost Arkitekter og arkitekt MAA, Landskabsarkitekt
  • Mikkel Hermann Sørensen, partner hos Christensen & Co. og arkitekt MAA, Bygningskunst
  • Morten Dam Feddersen, partner hos Tegnestuen Vandkunsten, Byplan og arkitekt MAA, Strategisk byudvikling
  • Saskia Peinow, senior arkitekt hos Dorte Mandrup A/S og arkitekt MAA, Bygningskunst og byrum
  • Stig Gothelf, senior partner og Head of Design hos 3XN og arkitekt MAA, Head of Design, Bygningskunst
  • Peder Baltzer Nielsen, selvstændig og arkitekt MAA, By- og landskabsplanlægning

Faglig, fair og uvildig vurdering

Arkitektforeningen råder over de mest erfarne og anerkendte arkitektfagdommere inden for bygning, byrum og landskab. Fagdommerne garanterer høj kvalitet i bedømmelsen af konkurrencer og udbud og sikrer en fair og uvildig vurdering, som gør det nemmere for bygherre at træffe den rette beslutning.

”Det kan være vanskeligt at gennemskue den øgede kompleksitet af byggeri og planlægning, og her kan en fagdommer MAA være en uvurderlig hjælp til beslutningsprocessen. En fagdommer kan formidle og vurdere de arkitektoniske og funktionelle kvaliteter og projektets hovedidé og styrke, og den – uanset hvilken udbudsform, der er tale om,” siger Dorte Sibast, udviklingschef i Arkitektforeningen.

Arkitektforeningen kan bistå bygherrer med at matche fagdommer og projekt, men man kan også selv dykke ned i listen og tage fat i den profil, man mener matcher bedst, forklarer Dorte Sibast:

”Vi vil gerne gøre det lettere at få fat i en kvalificeret fagdommer, og derfor har vi valgt at offentliggøre den samlede liste over fagdommerkorpset. Vi håber det vil føre til bedre bedømmelsesprocesser og i sidste ende langt mere fagligt velkvalificerede valg af de projekter der realiseres og giver arkitektonisk værdi,” uddyber hun.

Vi optager jævnligt nye fagdommere MAA. Hold øje med hjemmesiden og vores nyhedsbrev for nye ansøgningsrunder.

“Det kan være vanskeligt at gennemskue den øgede kompleksitet af byggeri og planlægning. En fagdommer MAA kan være en uvurderlig hjælp.”

Dorte Sibast, udviklingschef i Arkitektforeningen

Se den samlede liste over Arkitektforeningens fagdommere

Find selv en fagdommer på listen

Hent oversigt i pdf. Visualisering: Jernbanebyen, Cobe

Ønsker I hjælp til at finde den rette fagdommer til jeres projekt?

Få hjælp til at finde en fagdommer

Få hjælp fra Arkitektforeningen til at finde rette fagdommerprofil til projektet. Foto: DTU Skylab, kred: Niels Nygaard