NYHED 23.03.21

2. call til Mies van der Rohe prisen 2022

I februar i år offentliggjorde organisationen bag Mies van der Rohe prisen shortlisten over 449 nominerede arkitekturværker, hvoraf 13 var danske. Nu er der igen mulighed for at indstille danske værker, der kan være med i det samlede opløb om den eftertragtede pris. Værker kan indstilles til og med den 16. april 2021.

I 2013 vandt Henning Larsen Architects, i samarbejde med Batteriið Arkitekter og Studio Olafur Eliasson, Mies van der Rohe prisen for deres koncerthus Harpa i Reykjavik. Foto: John Salvino / Unsplash

Lise Antonsen

Direktionskoordinator

lia@arkitektforeningen.dk

Efter den oprindelige plan skulle vinderen af den næste Mies van der Rohe pris kåres i maj 2021. Men grundet covid-19 har det ikke været muligt for juryen at rejse ud og vurdere de nominerede værker. Derfor kører Mies van der Rohe prisen en ekstra nomineringsrunde og udskyder den endelige kåring til maj 2022.

Alle inviteres til at indstille et projekt inden 16. april 2021

I denne 2. indstillingsrunde har Arkitektforeningen og Danske Arkitektvirksomheder, gennem vores medlemskab af den internationale arkitektforening ACE, mulighed for at lave en fælles indstilling.

Igen i år har vi valgt at lave en åben indstillingsproces, som udgangspunkt for vores endelige indstilling til Mies van der Rohe prisen.

I den forbindelse inviteres alle til at indstille et arkitektonisk værk, der er opført i Danmark i perioden 1. oktober 2020 til 30. april 2021.

Værket kan være tegnet af både en dansk og/eller en udenlandsk arkitekt. Det kan også være opført i udlandet, men tegnet af en dansk arkitekt.

Har du lyst til at foreslå et arkitekturværk til juryen, skal du sende et billede og en kort beskrivelse til: mies@arkitektforeningen.dk senest fredag den 16. april 2021.

Indstillingerne vil blive vurderet af en jury bestående af formand for Danske Arkitektvirksomheder Katja Viltoft og Johnny Svendborg, formand for Arkitektforeningen. Juryen udvælger i denne runde blot ét enkelt værk, der indstilles fra de to foreninger til Mies van der Rohes sidste nomineringsrunde, inden den endelige vinder skal findes.

Vinderen kåres i maj 2022

I september offentliggør Mies van der Rohe organisationen den endelige short-liste over nominerede værker færdiggjort mellem oktober 2018 og april 2021. I april 2022 offentliggøres vinderen, som derefter kåres på Mies van der Rohe Award Day i maj 2022.

Læs mere om Mies van der Rohe Prisen her.

Tidligere vindere

I 2019 vandt Frédéric Druot Architecture, Lacaton & Vassal Architectes and Christophe Hutin Architecture prisen for deres renovering af 530 boliger i Bordeaux i Frankrig.

I 2017 gik prisen til boligbyggeriet DeFlat Kleiburg i Bijlmermeer i det sydlige Amsterdam. På Arkitektforeningens Årskonference 2019 mødte vi arkitekten bag projektet Xander Vermeulen Windsant til en samtale om transformationen af byggeriet, og hvordan projektet kan være et eksempel på, hvordan man kan løse udfordringen med at skaffe billige boliger i byen. Gense interviewet her.

I 2013 vandt Henning Larsen Architects i samarbejde med Batteriið Arkitekter og Studio Olafur Eliasson prisen for deres koncerthus Harpa i Reykjavik. Det er første gang nogensinde, at en dansk arkitekt har modtaget den prestigefulde pris.

Lise Antonsen

Direktionskoordinator

lia@arkitektforeningen.dk

Mere om indstillingen

Flere hundrede projekter fra hele Europa bliver indstillet til Mies Van der Rohe prisen af udvalgte fagpersoner og arkitektforeninger. I Danmark er der flere, der indstiller – heriblandt Danske Arkitektvirksomheder og Arkitektforeningen.

Vores fælles medlemskab af den europæiske arkitektforening, ACE, giver os i denne ekstra ombæring mulighed for sammen at indstille ét værk til Mies van der Rohe organisationen, som derefter laver en endelig shortlist, som udgangspunkt for Mies van der Rohe juryens endelige vurdering i foråret 2022, sammen med første runde, hvor vi indstillede fem værker.