NYHED 20.04.21

4 hurtige til Christine Bjerke: ”Mere mangfoldighed gavner alle”

En mere lige og mangfoldig kultur gavner både den enkelte, branchen og den arkitektoniske kvalitet, mener Christine Bjerke, arkitekt MAA og underviser ved Det Kgl. Akademi. Som medinitiativer af Arkitektforeningens nye arbejdsgruppe for diversitet og ligestilling kæmper hun for kulturforandring og et mere inkluderende branchefællesskab. Men hvad skal der til for at sætte gang i den nødvendige kulturændring? Vi har spurgt hende.

Foto: David Stjernholm

Interview af

Birgitte Lindegaard Jensen

Indholdsredaktør

blj@arkitektforeningen.dk

Hvorfor er du gået ind i arbejdet med at sætte fokus på sexisme og diversitet i arkitektbranchen?
“Jeg vil gerne være med til at udvikle en mere åben og lige kultur, så vi øger trivslen i vores fag og ikke går glip af nyt talent og nye perspektiver. Det handler ikke om at skabe et modsætningsforhold mellem kønnene, men om at skabe en mere inkluderende kultur, som gavner alle – både den enkelte og branchen, den arkitektoniske kvalitet og brugerne. En mere mangfoldig kultur vil også afspejle sig i de bygninger, byrum, og alt det andet vi arkitekter laver.”

Hvilke tiltag er der brug for?
“Det skal arbejdsgruppen nu i gang med at definere. Men helt grundlæggende handler det om at udvikle en mere åben kultur, hvor alle føler sig velkomne, uanset køn, seksualitet, religion og etnicitet. Det er også vigtigt at sætte fokus på, hvilke magtstrukturer, der er fremherskende i branchen, og den måde vi taler sammen og opfører os på over for hinanden. Og så skal vi åbne for mere mangfoldighed i forhold til de mange forskellige måder, man kan være arkitekt på. Her kan vi med fordel skele til Sverige, hvor Sveriges Arkitekter allerede har skabt et stærkt værdigrundlag og sat en hel stribe konkrete tiltag i gang.”

Interview af

Birgitte Lindegaard Jensen

Indholdsredaktør

blj@arkitektforeningen.dk

“Arkitektforeningen skal selvfølgelig være blandt dem, som går forrest. ”

Arkitekt MAA Christine Bjerke

Oplever du modstand over for den dagsorden?
“Tværtimod. Jeg har fået mange positive tilbagemeldinger. Selvfølgelig kan det være udfordrende, når fx forskellige generationer skal mødes i en ny diskussion. Ikke alle er enige i nødvendigheden og vigtigheden af at sætte fokus på diversitet og sexisme i arkitektbranchen, men jeg tror og håber, vi kan mødes om en fælles udvikling.”

Hvordan ser du Arkitektforeningens rolle i kulturforandringen?
“Helt grundlæggende er det vigtigt, at branchens organisationer er med til at skabe forandring, at alle bidrager til en åben og ærlig diskussion, og at der vedtages konkrete og målbare tiltag. Arkitektforeningen skal selvfølgelig være blandt dem, som går forrest, så vi afspejler det samfund, vi lever i dag. Vi skal ikke være en lukket klub, men være et inkluderende fællesskab, som understøtter medlemmerne og faget i at skabe den nødvendige forandring. Så vi kan udvikle os som branche til gavn for kommende generationer.”

Har du lyst til at være med i arbejdsgruppen – eller blot følge gruppens arbejde? Så send en mail til Lars Autrup inden den 26. april 2021.