NYHED 19.05.21

4 skarpe til Holger Bisgaard: ”Valg til pensionskassen er vigtigst for den unge generation"

Der er kampvalg til bestyrelsen for Pensionskassen Arkitekter & Designere. Og dette valg er særligt vigtigt, især hvis du tilhører den yngre generation - både når det gælder miljø, menneskerettigheder og din egen pengepung. Det mener Holger Bisgaard, der er Arkitektforeningens repræsentant i bestyrelsen. Netop nu er der åbent for stemmer, og sidste frist er den 26. maj 2021.

Skrevet af

Birgitte Lindegaard Jensen

Indholdsredaktør

blj@arkitektforeningen.dk

”Når man har arbejdet i en økonomiforvaltning, bliver man mere økonomisk orienteret, også selv om man er arkitekt. Men det betyder ikke, at man også giver køb på klimaambitioner og etik. Måske tværtimod.”

Ordene er Holger Bisgaards. Han er tidligere planchef i Københavns Kommune og er Arkitektforeningens repræsentant i Pensionskassen Arkitekter & Designere. Og anledningen er det højaktuelle valg til pensionskassens bestyrelse – et valg, der står mellem den nuværende formand, Cecilie Therese Hansen, og Peder Walsøe Pedersen, som er arkitekt MAA og formand for Danske Byggeøkonomer. Vi har spurgt Holger Bisgaard, hvorfor man bør interessere sig for sin pension og det forestående valg.

Hvorfor skal man interessere sig for valget til pensionskassens bestyrelse?

”Valget drejer sig om, at man bør gøre sin indflydelse gældende og bestemme over den pension, man skal leve af i sin alderdom, og hvis man kommer ud fra en ulykke. Så ja, valget er vigtigt, og det er særligt vigtigt for den unge generation – og også selv om der er lang tid til pensionen. For den ældre generation har resultatet mindre betydning; vi er jo home safe. På valg er vores nuværende bestyrelsesformand, Cecilie Therese Hansen, som vil arbejde inden for en fællesskabsramme – nemlig Sampension, der er et samarbejde mellem fire pensionskasser. Og over for hende står modkandidaten, Peder Walsøe Pedersen, som er fortaler for, at vi i stedet går ind i et nyt samarbejde med AkademikerPension. Det er en mindre pensionskasse med højere omkostninger og ingen stordriftsfordele. Man skal også vide, at AkademikerPension ikke tilbyder de samme markedsrenteprodukter som dem, vi netop har vedtaget med et stort flertal. Og ikke mindst har de i de seneste 12 måneder givet et mindre afkast end Sampension – tidligere var det omvendt – for sådan er det at investere i værdipapirer.”

Skal pensionskassen efter din mening gå efter et højt afkast eller være bannerfører for en mere aktivistisk tilgang – og hvorfor?

”Min pointe er, at man bør have et helhedsblik på sin pensionsinvestering, så man både tager højde for miljø og menneskerettigheder og samtidig sikrer, at vores medlemmer har noget at leve for, når pensionsalderen indfinder sig. For mig er det vigtigt at skabe en høj værdi for medlemmerne med afsæt i alle FNs 17 verdensmål og ikke kun det mål, der handler om klima. For eksempel har AkademikerPension aktier i Tesla – det har Sampension ikke, fordi man ikke kan stå inde for Teslas arbejdsvilkår. Og derudover har AkademikerPension investeret for 2 mia. kr. i olie-erhvervsobligationer. Så heller ikke på det grønne område er det en fordel at skifte.”

Skrevet af

Birgitte Lindegaard Jensen

Indholdsredaktør

blj@arkitektforeningen.dk

“Det er lykkedes at reducere CO2-aftrykket fra vores portefølje med 42 % de seneste to år. ”

Holger Bisgaard

Men er den nuværende ordning ambitiøs nok? Har vi ikke alle et fælles ansvar for at sætte tryk på den grønne omstilling gennem vores pensioner?

”Jeg synes faktisk, det er meget ambitiøst at arbejde med alle 17 verdensmål. Men når det er sagt, er det lykkedes at reducere CO2-aftrykket fra vores portefølje med 42 procent de seneste to år. Vi har ekskluderet olie, kul og tjæresand, men vi bruger fx også menneskerettigheder som eksklusionsgrundlag. Og fordi vi er del af et større pensionsselskab, har vi samlet set 330 mia. kr. at omstille investeringer for. Det batter langt mere i det store klimaregnskab end vores egne 10 mia. Så jeg tror, man bliver nødt til at anskue problemstillingen lidt mere nuanceret. Det er ikke bare enten eller.”

Hvilken kandidat peger du på – og hvorfor?

Er man en lille pensionskasse som vores, er det vigtigt at være del af større fællesskab, for så er man robust over for de meget store krav, som kommer fra EU og den danske stat, og det er afgørende, at vi kan levere og skabe tillid hos vores samarbejdspartnere. Det har Cecilie Therese Hansen bevist, at hun er god til, og derfor får hun min stemme. Jeg vil vurdere, at hendes modkandidat får sværere ved at skabe tillid, fordi han har meldt ud, at han vil skifte til AkademikerPension. Det er vigtigt at skabe tillid, især når man er lille, skal man kunne det.

Læs mere om valget og de to kandidater og afgiv din stemme her