NYHED 06.04.20

Årskonferencen aflyses

Vi havde set frem til en inspirerende årskonference den 15. maj i Aalborg. med en perlerække af inspirerende oplæg. Men grundet omstændighederne har vi besluttet at aflyse Arkitektforeningens årskonference i år.

Foto: Kickstart Tornhøj. Byrumsprojektet indgår i en række ambitiøse renoveringsprojekter i den nordlige del af Aalborg Øst og er et samarbejde mellem Aalborg Kommune og Realdania. En ny bro er områdets pejlemærke med træ og beton og erstatter en tidligere viadukt. Projektet er udført af Vandkunsten og Marianne Levinsen Landskab. Fotograf: Claus Bjørn Larsen. Realdania.

I sidste uge var der behersket optimisme at spore, da statsminister Mette Frederiksen løftede muligheden for, at Danmark langsomt vil åbne op igen efter påske. Men det er en gradvis proces, og vi skal passe på hinanden og stadig træde varsomt med at samles. Vi har derfor valgt at aflyse Arkitektforeningens årskonference den 15. maj i Aalborg – en beslutning vi selvfølgelig er meget ærgerlige over, da vi havde set frem til en inspirerende dag i arkitekturens tegn, hvor samspillet mellem arkitektur og politik skulle belyses med en perlerække af gode oplægsholdere, som blandt andre den spanske byplanlægger Joan Busquets og Sveriges rigsarkitekt Helena Bjarnegård. Omstændighederne er simpelthen ikke til, at vi kan bede vores medlemmer om at rejse tværs gennem landet og sidde samlet i en sal, som vi plejer at have rigtig god tradition for. Deltagere der allerede har betalt for den efterfølgende tapazmenu får naturligvis refunderet deres penge automatisk.

Mange af os har under COVID-19 pandemien tilpasset os de nye omstændigheder, vi befinder os i. En stor del af os har arbejdet hjemme og gradvist fået en arbejdsdag op at stå via telefonmøder, skype-opkald og lignende. Det kan faktisk godt lade sig gøre at få en effektiv arbejdsdag fra hjemmekontoret, selvom de fleste af os savner samvær og sparring med kolleger.

Når nu vi ikke kan mødes i Aalborg, og vi alle er blevet en del mere virtuelle i vores arbejde, prøver vi at flytte en del af de oprindelige planlagte oplæg til hjemmearbejdspladsen. Vi har udvalgt et par interviews og oplæg herunder, som du kan fordybe dig i hjemme fra sofaen. Det eneste krav er en computer og en internetforbindelse.

Helena Bjarnegård: Sveriges første rigsarkitekt

Helena Bjarnegård blev Sveriges første rigsarkitekt i 2018. Hun har en faglig baggrund som landskabsarkitekt, og før hun trådte til som rigsarkitekt har hun praktiseret som landskabsarkitekt i Göteborg og været Göteborgs stadsgartner.

Helena Bjarnegård fortæller i dette interview – lige får sin tiltræden – om sine visioner som rigsarkitekt og sit syn på kulturmiljøer og kulturværdier i bebyggelser. Hun kommer også ind på, hvordan hun vil løse opgaven med at løfte arkitekturens rolle i Sverige.

Vi har ikke råd til dårlig arkitektur

I et interview med Skanska fortæller Helena Bjarnegård om sit syn på arkitekturens samfundsrolle, herunder i forhold til at skabe bæredygtig byudvikling.

“Det gäller att hitta kommunernas engagemang och att tjänestepersoner och politiker gör arkitekturfrågan till sin. Vi måste förstå att det är dem vi måste nå. det tror jag vi gör bäst genom att skapa forum för inspiration och gemensamt lärande”.

Og endelig kan du her læse, hvordan Helena Bjarnegård har oplevet sit første år som riksarkitekt – et år som hovedsageligt er brugt på at gøre de arkitekturpolitiske mål kendte og sætte en række arbejdsgrupper igang:

“Det gäller att hitta kommunernas engagemang och att tjänestepersoner och politikerer gör arkitekturfrågan till sin. Vi måste förstå att det är människor som driver utvecklingen och att det är dem vi måste nå. det tror jag vi gör bäst genom att skapa forum för inspiration och gemensamt lärande.

Helena Bjarnegård. Foto: Charlotte Nilsson

Joan Busquets: verdensberømt byplanlægger

Det er svært at finde en arkitekt eller byplanlægger, der ikke har været i Barcelona. med OL i 1992 blev byen verdensberømt for den transformation, der muliggjorde afviklingen af den store begivenhed. Sammen med en række små lokale projekter løftede det byens kvalitet for både borgere og besøgende.

Barcelonas strategi var så succesfuld, at byen i 1999 blev tildelt RIBA’s Royal Gold Medal for Architecture, en pris der tidligere udelukkende var blevet tildelt individuelle arkitekter. Som leder af byplanlægningen i Barcelona spillede den spanske arkitekt Joan Busquets en afgørende rolle i denne transformationsproces, hvilket er en blandt flere årsager til, at Arkitektforeningen valgte at inviterer Busquets til Årskonferencen 2020.

Joan Busquets har en lang og glorværdig karriere bag sig som både praktiserende arkitekt, byplanlægger og professor ved henholdsvis ETSAB og Harvard Graduate School of Design samt en række gæsteprofessorater i Europa og Asien. Ud over sin centrale rolle som leder af byplanafdelingen i Barcelona i 1980erne har Busquets i mere end 30 år drevet tegnestuen BAU, udgivet adskillige bøger, kurateret udstillinger med fokus på blandt andet Barcelonas planlægning og udvikling og været dommer i adskillige arkitektkonkurrencer – blandt andet i konkurrencen for Carlsberg Byen i 2007.

Learning from Barcelona

Under titlen ‘Knowledge Transfer in the Design Professions: Learning from Barcelona’ forklarer og diskuterer byplansprofessor Joan Busquets, lektor i landskabsarkitektur Chris Reed og lektor i arkitektur Carles Muro, hvordan Barcelona har påvirket hver deres disciplin, samt hvordan modeller, idéer og forskellige praksisser kan overføres mellem forskellige lokaliteter og discipliner.

“Going back to the knowledge of transfer, it sometimes has been said that this is af question of fashion. and, in part, it is. It’s a formal question. For instance, many cities at the beginning of the 2oth century like to be like Paris. The mayors were visiting Paris with the architects and they were trying to understand how they can repeat Paris in Buenos Aires, Sao Paolo, even Chicago (…). But as I said before, it’s also about something else. It’s not only about the form. It’s also about the content”.

Design of Cities

Forelæsningen ‘Design of Cities: Envisioning the future. Barcelona, Metropolis of Cities’ fra marts 2018 er en anbefaling værd, hvis man ønsker en lidt mere udfoldet forelæsning om Barcelona og de emner Busquets anser for afgørende at tage i betragtning i byudviklingen i dag.

“And I think that our job has the capacity of changing the cities. But we have to change the city not for the sake of changing or making this special building nice or nicer, but the idea that doing that, we are able to respond to the main challenges, that the society wants. That is when I feel that our job is getting great and so important. Because we are able – I feel that – as designers we should not feel that we are responsible for changing society, but we can help a lot in improving society and also changing society”.

Regular City: Contruction of Ideas

Foreslæsningen ‘Regular City: Construction of Ideas’ fra Cooper Union den 7. februar 2019 tager udgangspunkt i et omfattende studie af ‘grid cities’:

“In general urbanism suffers this idea of feelings, people are in favor of one thing because it is fashionable, I think we perhaps need to put a lot of logics into the research on the city to try to discover how we can create and use values, values that people can understand, that people can share. Because those cities that we were studying, are cities that also share some important values”.

Foto: Udsigt over Barcelona

Foto: Joan Busquets (midten), Harvard University