NYHED 23.10.19

Arkitektforeningen København relancerer Årets Arne

Fremover kan alle indstille nye værker til Årets Arne, når der åbnes for indstillinger til Arkitektforeningen Københavns arkitekturpris for 2020.

Fra tirsdag den 1. oktober – og oktober måned ud – er det ikke længere kun Arkitektforeningens medlemmer, der kan indstille værker til prisen. Bag ændringerne ligger et ønske om at gøre processen bag prisen mere demokratisk og transparent og skabe opmærksomhed på arkitekturens værdiskabelse i en bredere kontekst.

Indstil dit favoritværk her

En anden ændring, som relanceringen bærer med sig, er, at det fremover ikke længere kun er lokalledelsen i Arkitektforeningen København, der kan nominere de indstillede værker til prisen. Nu får medlemmerne i lokalafdelingen adgang til at nominere de fem bedste værker ud af alle de indstillede. Lokalledelsen ønsker med ændringen, at der åbnes op for en bredere diskussion om arkitekturen blandt medlemmerne.

Præmieringen afgøres dog fortsat af en jury, men som noget nyt vil arkitekterne bag de nominerede værker og initiativer blive inviteret til at præsentere og argumentere for deres projekt i et medlemsarrangement i januar. Den endelige vinder kåres herefter – ligesom tidligere år – til Arkitektforeningen Københavns nytårskur i slutningen af januar.

Om priserne

Hovedprisen, Årets Arne, gives til såvel udførte værker som initiativer, der har løftet arkitekturen i Storkøbenhavn i det forgangne år.

Lille Arne gives til initiativer, realiserede og ikke-realiserede projekter og nytænkende ideer, som har skabt debat eller gjort en forskel for faget. Fra og med kåringen af Årets Arne 2019 offentliggøres nomineringer til Lille Arne ikke.

Årets Arne blev indstiftet i 2007. Prisen er en statuette i akryl, præget med arkitekten Arne Jacobsens ansigt.

Vindere af Store Arne

2019 LETH & GORI for Elefanthuset.

2018 Entasis for Kanonhuset.

2017 Praksis Arkitekter for Carlsbergfondets forskerboliger.

2016 Falko Arkitekter v/ professor Tage Lyneborg, Høgni T. Hansen og Carl Th. Lyneborg for ny multisal ved Falkonergårdens Gymnasium.

2015 Dissing & Weitling Architecture for Cykelslangen.

2014 BBP Arkitekter ombygning af Trollbeads domicil.

2013 KHR arkitekter og Bisgaard Landskabsarkitekter for Ørestad Skole og Bibliotek.

2012 Københavns Kommune for arbejdet med kommunens friarealer.

2011 Lundgaard og Tranberg Arkitekter for ”Guld/Sort/Grøn Trilogi”, Tietgenkollegiet, Skuespilhuset og SEB Bank.

2010 Dorte Mandrup Arkitekter for restaurering og tilbygning til Munkegårdsskolen.

2009 “Under Opførelse”, skabt af Saskia Peinow, Kristine Sundahl og Kalle Jørgensen.

2008 Brian Mikkelsen for at være hovedkraften bag regeringens arkitekturpolitik.

2007 Norman Foster Architects for forslag til Tivolitårn.

Vindere af Lille Arne

2019 KADK for to udgivelser: “Atlas of the Copenhagens” og “Hjem – Bebyggelser – By – Bolig og velfærd i København”. Begge værker er forskningsresultater fra KADK/Institut for Bygningskunst, By og Landskab.

2018 Lejerbo for at konkretisere deres bygherrestrategi fra 2015 (udformet af Gehl Architects) i 65 almene boliger på Dortheavej (tegnet af BIG)

2017 ArcgencY Arkitekter, Allan Lyth, Tal R, Marianne Tuxen og Lennart Lajboschitz for omdannelsen af Absalon på Vesterbro.

2016 Københavns Kommune for skybrudspolitikken.

2015 Arkitekturfilmfestivalen Copenhagen Architecture Festival x Film.

2014 Arkitekter Uden Grænser for Bogen “Developing Architecture, Learning from Sierra Leone”.

2013 ORT – Open Research Team for Øerne i Ørestad.

2012 Netværket Givrum.nu.

2011 Gottlieb Paludan Arkitekter og Risø-DTU for Green Power Island.

2010 Jan Gehl for sit livsværk.

2009 Ingen uddeling af denne pris.

2008 Holscher Arkitekter for Infill i Stokhusgade.

2007 MAPT Arkitekter.

Læs mere om indstilling, nominering og præmiering af

Årets Arne

og vores andre æresbevisninger