NYHED 04.07.18

Arkitektstuderende hædres for at styrke det faglige niveau

Arkitektforeningen har netop uddelt sine bachelorlegater til to studerende, der har udvist særlige evner i forhold til proces, samarbejde og kreativitet.

Stud.arch.MAA Trine Mellemstrand Jarstø fra Arkitektskolen Aarhus blev tildelt bachelorlegatet for sit projekt om arkitektur og turisme.

I de seneste måneder har hundredvis af arkitektstuderende på arkitektskolerne i København og Aarhus arbejdet i døgndrift på komplekse projekter, der skal vise vejen for fremtidens byggeri, design og bæredygtige løsninger.

Nogle af de studerende har både i deres afgangsprojekt og gennem deres uddannelsesforløb vist, at de kan noget helt særligt i forhold til at samarbejde, facilitere processer og bruge deres kreativitet. Det ønsker Arkitektforeningen at hædre, og derfor har vi indstiftet Arkitektforeningens Bachelorlegat på 15.000 kroner til studierejse eller anden uddannelsesrettet aktivitet.

Modtagerne af Arkitektforeningens Bachelorlegat 2018 er Trine Mellemstrand Jarstø fra Arkitektskolen Aarhus for projektet ’The Great Dionysia’ og Sofie Emilie Boye Kjær fra Kunstakademiets Arkitektskole i København (KADK) for projektet ’Indskolningsbygning i Tallinn’.

Kompleksitet og præcision

Trine Mellemstrand Jarstøs kritiske og spændende projekt ’The Great Dionysia’ tager udgangspunkt i det antikke Grækenland og forholder sig til turismen og forbrugersamfundet. Trods den høje grad af fiktion udviser Trine Mellemstrand Jarstø en stor forståelse for arkitektoniske processer og metode samt evner at udføre teknisk præcision og kompleksitet. Hele fortællingen og budskabet er præsenteret overbevisende med smukke tegninger og collager, enkel grafik, videokunst og ord. Det er et projekt, man ikke kan undgå at blive betaget af.

Den studerendes vejleder på Arkitektskolen Aarhus udtrykker, at den studerende er en drøm at arbejde med, og at hun til vejledninger er velforberedt og generøst deler ud af sine tanker – både med vejleder og med sine medstuderende – så man er inddraget i hendes proces.

Trine Mellemstrand Jarstø formår at tilegne sig en masse ny viden og samtidig lære fra sig. Derudover arbejder hun metodisk og sikkert frem til et resultat og deltager samtidig aktivt i forelæsninger og diskussioner. Hun har højnet niveauet på årgangen med sit arbejde, sit engagement og sin passion.

Stud.arch.MAA Sofie Emilie Boye Kjær fra KADK får overrakt Arkitektforeingens Bachelorlegat

Modig, selvstændig og livskraftig

Sofie Emilie Boye Kjær har, med personlige iagttagelser og legende studier af stedets særlige karakter, indfanget i en verden af farver, struktur og form, skabt projektet ’Indskolingsbygning i Tallinn’, der med frisk nerve og tiltrængt originalitet fabulerer sig frem til en genfortolkning af den nyklassicistiske by. Man fornemmer en både modig, selvstændig og livskraftig studerende, der kan løfte horisonten på tegnesalen – samtidig med at projektet rummer rumlig indlevelse på flere skalatrin.

’Indskolningsbygning i Tallinn’ fremstår ikke færdigt. Det er formidlet i et stadie på vejen – lige akkurat nok til, at man fornemmer gesturen af dets udfoldede potentiale. På den måde synes den studerende at udvise en eksemplarisk evne til at definere rammen for sin egen uddannelse; en evne vi særligt ønsker at påskønne fra foreningens side.

Sofie Emilie Boye Kjær modtager et rejselegat og en opfordring om at tage ud i verden og opleve, hvordan de rum, der arbejdes med på tegnesalen, er blevet løftet af andre gennem tiderne. Hvor end hun vælger at rejse hun, ønsker vi for hende, at rejsen kun akkurat er ved at begynde.

Om legatet

Arkitektforeningen Bachelorlegat tildeles stud.arc.MAA, der i deres studie har udvist en evne til proces, samarbejde og kreativitet. Vi ønsker i Akademisk Arkitektforening at hædre studerende, som gennem deres arbejde har været med til at styrke det faglige niveau på uddannelsen, og som har været til inspiration for deres medstuderende.

Legatet er på 15.000 kr. på hvv. Kunstakademiets Arkitektskole og Arkitektskolen Aarhus.

Legatet skal anvendes til videreuddannelse eller studierejse.

Filtrér: Arkitektforeningen

Kurser