NYHED 20.04.21

Arkitekturen på museum

Omsider! Med dit coronapas i hånden kan du nu igen træde ind ad hoveddøren på museer og kulturinstitutioner landet over. Og flere museer har arkitektur- og designudstillinger på programmet. Vi har samlet nogle af dem her.

Foto: Laura Stamer

Birgitte Lindegaard Jensen

Indholdsredaktør

blj@arkitektforeningen.dk

Museer og kulturinstitutioner åbner igen fra 21. april, og arkitekturen er på programmet flere steder. Vi har samlet et overblik til dig her.

Utzon Center i Aalborg skyder genåbningen igang med en udstilling om kærlighed mellem nord og syd. Med udstillingen With Love from Spain møder vi 11 spanske tegnestuer og arkitekter, som viser deres passion for nordisk modernisme.

De spanske arkitekter fortæller en historie, som de færreste af os kender. Den handler om deres årtier lange fascination af nordisk arkitektur, og hvordan de har taget den til sig og gjort den til deres egen. Og gennem de spanske tegnestuer får du også et indblik i noget af den mest forrygende, spanske arkitektur, som du kan opleve i dag.

Birgitte Lindegaard Jensen

Indholdsredaktør

blj@arkitektforeningen.dk

Foto: Laura Stamer

I Kolding, på Trapholt, fortsætter udstillingen Arne Jacobsen Designer Danmark. Udstillingen dykker ned i Jacobsens forhold til kunstverdenen, og de tanker han gjorde sig om forholdet mellem kunst og arkitektur. Gennem interviews, Jacobsens personlige filmoptagelser, akvareller og naturstudier præsenterer udstillingen hvorledes kunst, kunstneriske processer og naturen havde en central plads i Jacobsens kreative arbejde. Side om side med de kendte designklassikere præsenteres en lang række mindre kendte modeller, typer og formater, herunder akvareller, tegninger og tekstilmønstre.

Foto: Trapholt Museum

Dansk Arkitektur Center i København står hele tre udstillinger klar og venter. Mens forårsudstillingen Bag Facaden går helt tæt på dansk arkitektur netop nu, fejrer SAS Royal Hotel det ikoniske designhotels 60-års fødselsdag med en lille gratisudstilling om arkitektens mange valg – fra de helt store linjer og ned i den mindst detalje. Og John Kørner udstiller litografiserien Understanding the Impact of Architecture.

Foto: Rasmus Hjortshøj

Københavns Museum åbner med den nye særudstilling Byen på Tegnebordet. Udstillingen inviterer dig indenfor i maskinrummet hos dem, der over en 100 år lang periode tegnede den hovedstad, vi kender i dag. Få historien om bl.a. Den Hvide Kødby og Lynetten, og se de flotte arkitekturtegninger og fotos af det gamle København – og af byen lige nu.

Illustration: Københavns Museum

Og Louisiana i Humlebæk forlænger udstillingen Taking Time indtil den 21. maj. Se, hvordan den indiske arkitekt Anupama Kundoo søger at kaste lys over den måske mest knappe ressource i vores moderne liv: Tid. Udstillingen giver indsigt i Kundoos arbejdsmetoder, værksted og arkiver og præsenterer os for hendes egen forskning og gentænkning af traditionelle indiske byggetraditioner.

Foto: Foto: Javier Callejas

Husk, at du som medlem af Arkitektforeningen får rabat på adgangen til en række museer, herunder DAC og Trapholt.

Se rabatter