NYHED 29.09.21

Arkitekturens Dag: Udvikling, oplevelser og fællesskaber, der forbinder os tættere til naturen

Den 4. oktober holder hele verden Arkitekturens Dag. I Danmark er temaet ’nye forbindelser til natur’, og her kan man opleve nogle af de mange arkitektoniske nyskabelser, som hjælper os til at bo bæredygtigt, gardere os mod klimaudfordringer og passe bedre på naturen.

Cirkelplatformene ved Hammersholm er ét af de steder, der kan opleves på Arkitekturens Dag.

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Arkitekturen kan bidrage til at løse nogle af vores allerstørste og mest presserende udfordringer – fra klimaforandringer til biodiversitetskrise og en stigende længsel efter naturen. Men hvad skal der til, og kan vi hjælpe udviklingen på vej? Svaret er ja, og mange steder er man allerede i gang. På Arkitekturens Dag kan man komme tæt på en række aktuelle projekter, som skaber nye forbindelser til natur.

Kommuner skaber nye forbindelser til natur

I Lejre Kommune er der flere eksempler på, at landsbyer og natur forbindes på nye måder til gavn for et bæredygtigt liv på landet. Det er det bæredygtige stor-bofællesskab Hyllegaard Høje blot ét af flere eksempler på. Den 3. oktober inviterer Lejre Kommune og Hyllegaard Høje derfor til debatter og involverende aktiviteter om, hvordan arkitektur og planlægning kan imødekomme den længsel efter natur, som mange giver udtryk for i disse år. Der er samtidig fernisering på en hel ny udstilling, der – med udgangspunkt i fem konkrete lokale eksempler – præsenterer, hvordan by og land kan forbinde sig på ny og nære udviklingen af det bedste liv.

I Vejle stiger både vandstand og befolkningstal. Det er en udfordring, men også en mulighed. Ny Rosborg skal både invitere til fællesskab, leg og hverdagseventyr og samtidig bringe naturen ind i byen og give den plads. Naturen, klimahensyn og placeringen i den smukke Vejle Ådal har inspireret landskabsplanen, som bliver til en ny grøn og blå bydel med holme og lavninger. På Arkitekturens Dag kan man komme på en tur ud i området og høre mere om visionerne bag. Stadsarkitekt Lisbet Wolters viser rundt.

Også i hovedstaden arbejdes der på at bringe naturen ind i den tætte by. I Nordhavn er en ny naturpark – dobbelt så stor som Kgs. Have og med udsigt over Øresund – på vej. Men hvordan skal det ske, og hvad skal naturparken indeholde? Den 3. oktober er københavnerne inviteret til at give deres bud.

Det er blot tre eksempler på arkitektur, som hjælper os til at forbinde os til naturen – og lige som en lang række andre arkitektoniske værker over hele landet kan de opleves i forbindelse med Arkitekturens Dag.

Arkitektur og natur kan hjælpe hinanden frem

Temaet ‘nye forbindelser til natur’ er højaktuelt i en tid, hvor stadig flere drømmer om en mere bæredygtig levevis i pagt med naturen.

”Arkitekturen og naturen har det til fælles, at den beriger og berører os. I disse år ser vi mere og mere, hvordan vores fysiske strukturer og naturen smelter sammen og hjælper hinanden frem. Det gælder både i valget af vores byggematerialer, som bliver mere og mere bæredygtige. Og det gælder, når vi designer nye besøgscentre, stisystemer, boligområder og så videre, der bringer os tættere på naturen samtidig med, at vi passer på den,” siger Johnny Svendborg, formand for Arkitektforeningen.

Del af verdensomspændende begivenhed

Arkitekturens Dag er en årlig, verdensomspændende festdag for arkitekturen, dedikeret til at vise, opleve og diskutere arkitekturens betydning for samfundet og vores liv. I Danmark er det Arkitektforeningen, der holder snor i begivenheden, som kommuner, tegnestuer og kulturinstitutioner bruger til at invitere til arrangementer og oplevelser, der bringer arkitekturen i spil på nye måder.

”Vores ambition med dagen er at få endnu flere menneskers øjne op for arkitekturens mange oplevelser og potentiale til at bidrage til en mere bæredygtig verden. Vi er stolte over, at så mange tegnestuer og organisationer bakker op om denne dagsorden ved at bruge dagen til at vise deres projekter frem,” siger Johnny Svendborg.

I den arkitektfaglige afdeling lægger Arkitektforeningen selv hus til en stribe arrangementer på dagen. De kan streames her på www.arkitektforeningen.dk.

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Den 1.-7. oktober 2021

Arkitekturens Dag: Se det landsdækkende program

Arkitekturens Dag foregår i år den 4. oktober og tilbyder mere end 50 oplevelser rundt om i hele landet – nogle tyvstarter i weekenden før. Find det landsdækkende program på www.arkitekturensdag.dk.

Arrangementer på Arkitekturens Dag