NYHED 13.10.21

Arkitekturoplevelser i efterårsferien

Arkitekturformidling og oplevelser i verdenskendt arkitektur er på programmet, når museer og kulturinstitutioner åbner dørene i efterårsferien. I København sparkes ferien i gang med kulturnat. Vi har samlet et udpluk af oplevelserne til dig her.

Årets store særudstilling på Trapholt: Verner Panton – Farver en ny verden. Foto: Stjernegaard Fotografi

Foto: Arkitektforeningen

København: Start Kulturnatten med en rundvisning i KAB-huset

Start Kulturnatten med en rundvisning i KAB-huset på Enghavevej 81. KAB byder interesserede indenfor til et glas bobler og en rundvisning i det femkantede hus, tegnet af Henning Larsen Arkitekter, og hør byggedirektør Rolf Andersson fortælle om husets bæredygtige profil. Det sker fredag den 15. oktober kl. 17.

Arrangementet er gratis, men kræver tilmelding

Foto: DAC

København: Dansk Arkitektur Center åbner dørene på Kulturnatten

På Kulturnatten i Dansk Arkitektur Center er der både oplevelser for store og små. Ramasjangs populære værter Kåre og Emil – kendt fra Store Nørd – laver vilde eksperimenter på scenen. Du kan møde livsstilsekspert Anne Glad og blæsr en bygning med sæbebobletrænerne soapbubbles.dk. Aftenen er unikt rammet ind af det ikoniske franske modehus Hermès, der til Kulturnatten åbner med udstillingen Hermès in the making. Og på Bryghuspladsen foran BLOX kan du blandt andet se hip hop-dans, når Vejle Dance Studio kigger forbi, der er skøre klovnerier, stort ballonshow og uhyggelige historier – alt sammen til tonerne af DJ Katrine Ring. Hele aftenen er der mulighed for at tage med på guidede ture omkring BLOX og nyde en lun ret i DAC Café.

Foto: Realdania

København: Realdania åbner dørene på Kulturnatten

Realdania er en filantropisk forening, der arbejder for at skabe livskvalitet gennem det byggede miljø. Og netop arbejdet med filantropi og som forening kan du høre meget mere om til Alletiders Kulturnat. Du kan blandt andet tage ud i landet med VR-briller på og opleve projekter som Vadehavscenteret, sØnæs, Streetmekka og Rubjerg Knude.

Se også med, når ildartister fra Cirkusmuseet folder sig ud, eller prøv selv kræfter som jonglør. Hele familien kan prøve kræfter med kålfermentering eller prøvesmage grøntsagsceviche arrangeret af BaneGaarden. Derudover vil der være friskpresset most fra Kofoeds Skoles mobile mosteri, Pussers popcorn og Annies Café. Hver halve time spilles pladsen op med livemusik af brass bandet Out of Line.

Foto: By og Havn

København: Kom med i en arkitekturhistorisk tidsmaskine til Kulturnatten

By & Havn inviterer igen københavnerne indenfor i hovedkontoret på Nordre Toldbod. Bygningen er nænsomt blevet restaureret og arkitekturhistorien vakt til live. Gå på opdagelse i den genfundne arkitektur, hør om de nye byudviklingsområder, oplev det store lyskunstværk på facaden og se planerne for den kommende faste udstilling ”Havnebygmesterens studiesamling”, som fortæller historien om Københavns Havns udvikling gennem tiden.

Det Kongelige Akademi stiller skarpt på biobaserede materialer. Kred.: Mette Ramsgaard Thomsen, Paul Nicholas, Martin Tamke, Gabriella Rossi, Ruxandra-Stefania

København: 70 % less CO2 – klimaudstilling på Det Kongelige Akademi

Skal vi forme stole af svampe, fordi de indgår CO2-neutralt i naturen? Designe tøj, så det passer til vores krops forandringer gennem livet? Skabe arkitektur af biopolymerer ved brug af Artificial Intelligence. Eller lave selvforsynende samfund i ørkenlandskaber? Skal svampe, biopolymerer og selvforsynende lokalsamfund redde os ud af klimakrisen?

Efterårsferien kan også bruges til at dykke ned i Det Kongelige Akademis store klimaudstilling ”70% less CO2 – omstilling til en levedygtig tidsalder”. Udstillingen er et seriøst indspark til, hvordan Danmark kan nå sit ambitiøse klimamål med radikale løsninger inden for arkitektur og design.

De sidste 100 år har Sydhavnen været kendt for sin evne til at lade mangfoldigheden blomstre, men den hastige gentrificering er nu også nået til 2450, hvilket rejser en række spørgsmål: Skal vi lave særlige vilkår for at sikre de særlige miljøer, eller skal de skæve typer flytte længere ud på landet? Som led i CAFx viser arkitekt MAA, aktivist og selvbygger Rikke Rohr viser rundt i de finurlige hjørner af Sydhavnen, som måske er væk om blot få år. Foto: Rikke Rohr

København: CAFx

CAFx er først og fremmest Skandinaviens største årlige arkitekturfestival, der siden sin etablering i 2014, gennem foredrag, udstillinger, ekskursioner, debatter, et omfattende filmprogram mv, hvert år sætter fokus på de steder, hvor arkitekturens forvandlinger krydses med menneskeliv. Festivalen er i fuld gang netop nu og skildrer visioner, konflikter og historiske forandringer i det byggede miljø, og undersøger grænserne mellem æstetik, funktion og identitet.

Du kan se det fulde program her

Foto: Museet for Søfart

Helsingør: Museet for Søfart

BIG – Bjarke Ingels Group har med M/S Museet for Søfart skabt et stykke ikonisk arkitektur. Her bevæger du dig gennem søfartshistorien på let skrånende gulve i skiftende højder omkring og hen over den gamle tørdok. I efterårsferien byder museet på en hele stribe familievenlige aktiviteter. Byg dit helt eget container-drømmeskib, eller lav dit eget selvlysende akvarium. Der er også masser af plads til at løbe rundt og til at holde øje med søuhyrer. Eller man har mulighed for at klæde sig ud som kaptajn og få sin egen sømandstatovering.

Efterårsferie på M/S. Bliv en vaskeægte søulk! – M/S Museet for Søfart (mfs.dk)

Roskilde: Skibe, krig og kongemagt på Vikingeskibsmuseet

I efterårsferien sætter Vikingeskibsmuseet – tegnet af Erik Christian Sørensen i 1969 – spot på ’skibe, krig og kongemagt’ med museumsoplevelser for hele familien. I kan deltage i aktiviteter udenfor i ‘krigerlejren’ og på bådeværftet, hvor et vikingeskib bygges – og indenfor i den smukke Vikingeskibshal ved de 1000 år gamle, originale vikingeskibe.

Barn krydser bassinet ved Louisianas nordfløj. Foto: Bjarke Ørsted

Humlebæk: Kunstoplevelser i modernistisk hovedværk

På Louisiana kan man – ud over at (gen)opleve bygningen, som er kendt som et hovedværk i dansk modernistisk arkitektur – gå på opdagelse i tre anmelderroste udstillinger, se på glødende farver i skulpturparken og deltage i de mange gratis aktiviteter til børn og deres familier på tre etager i Børnehuset. Børn og unge under 18 år har gratis entré i efterårsferien.

Arkitektur i verdens klasse ved H.C. Andersens Hus. Foto: Lærke Beck Johansen

Odense: Træd ind i eventyret i H.C. Andersens Hus og oplev arkitektur i verdensklasse

H.C. Andersens Hus er en uforudsigelig og medrivende rejse igennem forfatterens kreative univers og elskede fortællinger. Arkitektur i verdensklasse forener skønhed og fantasi i levende rum, der favner ude og inde, op og ned, i dag og i morgen. Oplev H.C. Andersen på helt nye måder, når forfatteren og hans værker taler til dig gennem lyd, lys, rum og scenografi, skabt i samspil med 12 internationale kunstnere. Brug fantasien som kompas og skab din egen eventyrlige oplevelse.

Museet er tegnet af den japanske arkitekt Kengo Kuma i samarbejde med danske Cornelius Vöge Atelier for Arkitektur og Masu Planning.

CLAYS tilbygning. Foto: Thomas Mølvig / CLAY

Middelfart: Workshop, skattejagt og Coronakunst på CLAY

Kolding: Skab kreative og sjove mini-møbler

Årets store særudstilling på Trapholt ‘Verner Panton – Farver en ny verden’ inviterer til en designoplevelse i særklasse. Gå på opdagelse i arkitektens sanserige univers, hvor former og farver er i fokus. Find inspiration til at skabe de meste fantastiske farverige møbler i Åbent Værksted. I udstillingen er det muligt at opleve møbler man kan sidde i, ligge i, kravle op på eller ind i, måske hænger de på hovedet ned fra loftet. Og det hele i eksplosive farvespil.

I efterårsferien bliver det muligt at give kreativiteten frit spil, hvor børn og familier kan lade sig inspirere af Verner Pantons tanker om design og farver og, med klip og klister. designe deres eget bevægelige møbel ud af farverigt pap og papir. Det er gratis at deltage i Åbent Værksted, når entrébilletten er betalt. Børn og unge under 18 har fri entré til museet. Børn under 16 år skal være ifølge med en voksen.

Foto: Steffen Stamp og Realdania

Ribe: Verdensarv møder verdenskendt arkitektur ved Vadehavet

Vadehavscentret, tegnet af Dorte Mandrup, er helt enestående arkitektur, hvor tagrøret anvendes både på facade, tag og undertag og hvor lister af robinietræ får den gamle bygning til at smelte sammen med den nye, opnås et bygningsværk, der næsten virker som om det vokser op af jorden – skånsomt og tilpasset det flade marskland. Bygningen er en oplevelse i sig selv, og derudover kan man for tiden opleve udstillingen TRÆKFUGLENES VADEHAV. I samarbejde med VADEHAVSCENTRET har arkitekt Johan Carlson, med sit helt gennemførte design på en poetisk, æstetisk og moderne måde, lavet en udstilling, der med stor indlevelse viser Vadehavet og trækfuglene. Her er oplevelser, der på smittende måde inddrager centrets gæster – både unge og ældre – i Vadehavets forunderlige verden. Derudover byder stedet på en række offentlige arrangementer i efterårsferien.

Foto: Steffen Stamp og Realdania

Ebeltoft: Aktiviteter for hele familien på Maltfabrikken

Oplev Praksis Arkitekters transformation af Ebeltofts gamle Maltfabrik. I efterårsferien inviterer Maltfabrikken til græskarudskæring, bålhygge, rottejazz og meget mere i de fantastiske rammer.

Your Rainbow Panorama af Olafur Eliasson. Foto: Anders Trærup

Aarhus: Mental fitness for hele familien

ARoS er et stort museum med mange gallerier og udstillinger. Oplev den store Boy, Panorama Regnbuen, Valkyrien Rán der bugter sig gennem huset og fine frøken Flora der tager imod jer i indgangen. I efterårsferien står den på mental fitness for hele familien med masser af aktiviteter for de små grå på store og små. Hele ugen kan I sammen kaste jer ud i sjove kreative aktiviteter som MaleriFægtning og 100 meters Krusedulletegning. Alle under 18 år har gratis entré.

Fra udstillingen Mini Maxi. Foto: Per Bille

Aalborg: Lav en legeaftale med arkitektur

Tag familien med på Utzon Center og få en efterårsferie med aktiviteter og workshops. Oplev blandt andet børneudstillingen Mini Maxi og mærk på egen krop, hvad der sker, når tingene ikke passer sammen. Eller deltag i en workshop for kreative og legesyge arkitekter. Du skal bygge en skulptur i Lego, der efterfølgende bliver scannet ind i Minecraft, hvor du får lov til at gå rundt i den i virtual reality.

Foto: Claus Bjørn Larsen og Realdania

Hjørring: Kornets Hus

Kornets Hus er Nordjyllands nye oplevelsescenter for korn, madoplevelser og aktiviteter, tegnet af norske Reiulf Ramstad. Efterårsferien står her selvfølgelig i bagningens og hyggens tegn.Tag fx familien med til ‘Den store kagedyst’, pizzabagning i stenovn eller fribagning, hvor alle kan være med.