Klik for at kopiere
https://arkitektforeningen.dk/nyheder/arkitekturpolitik-i-kommunalvalgsdebatten/
Debatten til kommunalvalget kom mange steder til at handle om arkitekturpolitik. Se hvor Arkitektforeningen har blandet sig i debatten.
Køge Kyst. Foto: Michael Levinsen, 2020
Brug en arkitekturpolitik til at sætte retning for udvikling af kommunens by- og landområder. Det har været budskabet fra Arkitektforeningens direktør Lars Autrup til de kommende kommunalbestyrelser i en række debatindlæg i lokale og regionale medier frem mod kommunalvalget 2025.
En arkitekturpolitik handler ikke bare om æstetik og flødeskum på toppen. Det er et redskab til at håndtere alt fra, hvordan man genskaber livet i bymidterne til, hvor man placerer solcelleanlæggene, og hvordan man bevarer den lokale kulturarv.
Gennem en arkitekturpolitik kan man skabe en helhedsorienteret og dialogbaseret udvikling af kommunens byggede miljø – og undgå, at tilfældige projekter og kortsigtet planlægning får lov til at definere helheden.
Til gavn for livskvalitet, identitet og fællesskab i kommunen.
Mener du også din kommune bør føre en aktiv arkitekturpolitik, så opfordrer vi til at dele indlæggene fra dit lokalområde.
Vi ser frem til dialogen med de nyvalgte borgmestre!
Her kan du se indlægget i dit lokalområde: