NYHED 14.09.22

Bachelorprojekt inspirerer til sanselige oplevelser under jordens overflade i mineby

En underjordisk biograf i minebyen Kiruna skal inspirere til at sanse byens nostalgi, historie og arkitektur i en tid, hvor minedrift dominerer byens udvikling. Projektet modtager Lokalafdeling Københavns bachelorlegat for at stå i kontrast til byens resterende bebyggelse og kræve tilstedeværelse i arkitekturen.

Amalie Sofie Leervad-Bjørn og Anna Louise Damgaard Jensen modtager Lokalafdeling Københavns bachelorlegat for idéen om en underjordisk biograf i minebyen Kiruna i Nordsverige.

Signe Frøkiær

Kommunikationsmedarbejder

sf@arkitektforeningen.dk

I den lille by Kiruna, som tidligere var samisk, drejer det meste sig om effektiv jernudvinding i byens mine. Og det sætter standarden for den arkitektur, der bliver udviklet.

Med projektet UTOPIA ønskerc at sætte spørgsmålstegn ved denne byudvikling og give et nyt bud på, hvordan man kan tilgå fremtidig arkitektur. I dette tilfælde arkitektur, der sætter nostalgi, tid og den individuelle, sanselige oplevelse på dagsordenen. Og den idé er så god, at den nu modtager Lokalafdeling Københavns bachelorlegat.

UTOPIA er en kommentar til nutidens måde at tilgå både underholdning og arkitektur – en konsumering der bliver hurtigere og mindre sanselig. Amalie og Anna forsøger at gøre arkitekturen til en oplevelse i sig selv, der gerne må kræve mere opmærksomhed og tilstedeværelse. Biografen til et fremtidigt Kiruna giver således et anderledes bud på, hvordan vi kan bruge arkitektur som et aktivt greb til at fortælle vores historier.

Projektet roses for de mange undersøgelser med fokus på form, sanselighed og sammenhænge sammen med de smukke, håndtegnede planer og snit, der skaber en fortryllende verden og pirrer nysgerrigheden.

Du kan komme med på tur fra biografens indgang over jorden bagerst i en gammel industribygning, gennem en underjordiske tunnel og hen i de underjordiske, kuppelformede biografsal inspireret af det klassiske græske teater.

Signe Frøkiær

Kommunikationsmedarbejder

sf@arkitektforeningen.dk

Se skitserne af biografen fra indgang til sale

Se projektet

Bachelorlegatet uddeles den 16. september til Lokal Afdeling Københavns sommerfest. Amalie og Anna modtager et legat på 15.000 kroner samt et studentermedlemskab i Arkitektforeningen.

Læs motivationen for tildeling af årets bachelorlegat

Nedenfor kan du se de fire bachelorprojekter, der også var nomineret til bachelorlegatet.

De nominerede til bachelorlegatet til sommerfesten i Åben 34.

Kulturrelt og demokratisk bytorv i Thorshavn

Af Mads Buus Sørensen

Noget om Agger