NYHED 28.10.21

Se samtalen: Biobaserede materialer - hvor langt er vi?

Hvor langt er vi med udviklingen og implementeringen af fornybare, biobaserede materialer? Hvilke barrierer er der? Og hvad er arkitektens rolle i denne udvikling? Det diskuterer arkitekt MAA og professor Anne Beim med Martha Lewis, arkitekt og Head of Materials, Henning Larsen. Se deres samtale.

Foto: EcoCocon

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Er fremtidens arkitektur biobaseret?

Der er meget snak om at vi skal bygge mere bæredygtigt, men skåltalerne harmonerer ikke med de reelle handlinger i byggebranchen. Der er brug for, at vi gentænker måden, vi bygger på og sætter fokus på de byggetekniske og arkitektoniske potentialer, som naturens egne fornybare materialer tilbyder.

Det er budskabet fra professor Anne Beim, Det Kongelige Akademi, og Martha Lewis, Head of Materials hos Henning Larsen Architects.

Fremtidens huse skal bygges af træ, ler, halm og tagrør – af biobaserede materialer, som ikke kræver en ressourcetung forædlingsproces og kan skabe sunde, robuste og smukke huse i tæt samspil med naturens systemer, mener de. Men hvor langt er vi, og hvad skal der til?

Se de to arkitekters samtale om fremtidens biobaserede byggematerialer nedenfor.

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Arkitekterne Anne Beim og Martha Lewis har begge beskæftiget sig indgående med potentialet for biobaserede byggematerialer.