NYHED 16.11.17

Bjarke Ingels modtager æresmedalje

Den verdensberømte arkitekt MAA Bjarke Ingels modtager Arkitektforeningens æresmedalje for ekstraordinære betydning for dansk arkitektur.

Bjarke Ingels modtager Arkitektforeningens æresmedalje. Foto: Eva Ørum

Cecilie Frydenlund Nielsen

Journalist

Arkitektforeningens formand Natalie Mossin overrakte fredag aften foreningens æresmedalje til arkitekt MAA Bjarke Ingels ved foreningens årskonference i København.

Navnet Bjarke Ingels vækker international genkendelse. Markante arkitektoniske værker som 8-tallet, Museet for Søfart, Tirpitz, Amager Bakke og ikke mindst W57 i New York har gjort ham til en verdensstjerne på den internationale scene. Fredag aften blev Bjarke Ingels hædret for sin ekstraordinære betydning for dansk arkitektur af sine fagfæller, da han modtog Arkitektforeningens æresmedalje.

“Nogle gange sker der forandringer i vores samfund. De kommer ofte fra teknologien, men sker også gennem kulturelle, demografiske, klimatiske og miljømæssige ændringer. Uanset hvor forandringer kommer fra, skaber de nogle uforløste behov og uløste problemer. Hvis vi som arkitekter eller formgivere kan finde ud af, hvordan verden forandrer sig, kan det give form til noget, der aldrig har fået form. Det handler om at finde de muligheder, hvor man kan lade omstændighederne give form til projektet,” sagde Bjarke Ingels under sin festforelæsning efter prisoverrækkelse.

Her fortalte han om processen bag mange af BIG’s spektakulære projekter som Tirpitz Museet ved Blåvand, LEGO House i Billund og det én kilometer lange byrum Superkilen på Nørrebro.

Cecilie Frydenlund Nielsen

Journalist

Arkitektforeningens æresmedalje

Det er medlemmer af Arkitektforeningen, der indstiller fagfæller til æresmedaljen, og modtagere bliver samtidig udnævnt som æresmedlemmer af foreningen.

Æresmedaljen gives til personer, der i særlig grad bidrager til Arkitektforeningens målsætning om at fremme kvaliteten i planlægningen og udformningen af vores omgivelser samt agere ud fra et helhedssyn om at fremme arkitektonisk kvalitet.

Tirpitz

Superkilen

Arkitekturen som fortælling

Bjarke Ingels tog afgang fra Kunstakademiets Arkitektskole i 1999 og har siden været frontfigur i den nyudvikling i dansk arkitektur, der op gennem 00’erne har været med til at brande Danmark som en international arkitekturnation. En udvikling, der også tæller unge tegnestuer som COBE, Adept, JDS og NORD.

“Bjarke Ingels har gennem sine værker, metoder og idérige tilgang til faget leveret et helt unikt bidrag til dansk arkitektur. Han har en helt særlig sans for at gøre arkitektur nutidig og relevant for mange – også uden for faget. På trods af sin unge alder har han allerede fået en varig betydning for dansk arkitektur. Det vil vi gerne anerkende ham for med denne æresbevisning,” fortæller Arkitektforeningens formand Natalie Mossin.

Med prisen kommer Bjarke Ingels i fornemt selskab med andre verdensberømte og anerkendte danske arkitekter som Jørn Utzon, Vilhelm Lauritzen, C.F. Møller og Arne Jacobsen.