NYHED 09.02.22

Bliv en del af Projekt START: Nyt call til nystartede tegnestuer

Nu får nyetablerede tegnestuer igen mulighed for at byde ind og blive en del af Projekt START – et fælles initiativ fra Dreyers Fond og Arkitektforeningen, som skal matche nyetablerede tegnestuer med mindre opgaver i kommunerne. Næste ansøgningsfrist er den 30. marts 2022.

Nordland Arkitekters forslag til et besøgscenter ved Stevns Klint. Visualisering: Nordland Arkitekter

Sidsel Gelting Hodge

Fagkonsulent

sgh@arkitektforeningen.dk

START matcher nyetablerede tegnestuer med opgaver i kommunerne

Kreativt talent er langt fra nok til at slå sit navn fast som arkitekt. Mange opgaver inden for arkitektfaget udbydes nemlig via konkurrencer og store komplekse udbud – og kun meget få af dem er tilgængelige for unge- og nyetablerede tegnestuer. Selv de helt små opgaver hos private og offentlige bygherrer udbydes ofte til de større tegnestuer, selvom de måske kunne være løst lige så godt eller med et anderledes blik af en mindre, nystartet virksomhed.

Det er baggrunden for, at Dreyers Fond og Arkitektforeningen i 2021 søsatte Projekt START. Ved at matche nyetablerede talenter med konkrete opgaver i kommunerne og samtidig støtte en række kommunale pilotprojekter er målet at give tegnestuer og kommuner en mulighed for at prøve hinanden af og få øjnene op for samarbejdets potentiale.

“Landet over findes der rigtig mange talentfulde og engagerede nye tegnestuer, som kæmper for at slå deres navn fast. Når vi gerne vil hjælpe med at synliggøre de nye tegnestuers potentiale, er det selvfølgelig for at styrke den samlede stand, men i høj grad også fordi vi som samfund har brug for de nystartedes blik på verden omkring os,” siger Mathilde Petri, arkitekt MAA og næstformand i Dreyers Fonds bestyrelse.

Sidsel Gelting Hodge

Fagkonsulent

sgh@arkitektforeningen.dk

“Vi håber, at dette nye call vil føre til, at endnu flere tegnestuer – fra hele landet – vil byde ind ”

Johnny Svendborg, formand for Arkitektforeningen

Nystartede tegnestuer søges fra hele landet

Med START får de nye tegnestuer mulighed for at opbygge dokumenterbar erfaring, og kommunerne kan få nytænkende løsninger på deres aktuelle udfordringer, Hvad enten det drejer sig om byudvikling, placering af tekniske anlæg i landskabet, transformation af kommunalt byggeri eller noget helt fjerde.

Første call blev gennemført i 2021, 23 tegnestuer blev udvalgt, og de første aftaler mellem tegnestuer og kommuner er ved at blive indgået. Nu lanceres endnu ét call efter nystartede tegnestuer i hele landet, som har lyst til at indgå i projektet og prøve kræfter med mindre opgaver i kommunerne.

Arkitektforeningen er sekretariat for START og oplever en stigende interesse for projektet fra både kommunale og private bygherrer:

”Vi har besøgt en række kommuner og private bygherrer, og fået rigtig god feedback på START. Der er en meget stor åbenhed for at samarbejde med vækstlaget og høste fordel af den nye generations ildhu og engagement. Vi håber, at dette nye call vil føre til, at endnu flere tegnestuer – fra hele landet – vil byde ind og vise, hvad de kan,” siger Johnny Svendborg, formand for Arkitektforeningen.

Ansøgningsfrist er den 30. marts 2022. Har man tidligere ansøgt om at blive en del af projektet uden at blive valgt, må man gerne søge igen.

Styrk din ansøgning til Projekt START

Kom til manifestworkshop

Kom med den 3. marts, når vi holder workshop for ansøgere til START på Arkitektskolen Aarhus og få tips og inspiration til, hvordan du kan udvikle dit manifest. Visualisering: Maatullin Skole i Helsinki af Fors Arkitekter & Rebecka Blomqvist

Vil du vide mere om START?

Læs mere om START og se, hvordan du søger

Ved at matche nyetablerede talenter med konkrete opgaver i kommunerne og samtidig støtte en række kommunale pilotprojekter skal START give tegnestuer og kommuner en mulighed for at prøve hinanden af og få øjnene op for samarbejdets potentiale. Visualisering: Parken ved Spinderihallerne i Vejle af DET BLÅ

Filtrér: Arkitektforeningen

Kurser