NYHED 25.11.21

Byens Saloner: Stadsarkitekter på klimakurs

Se eller gense endnu en salon i serien om landets stadsarkitekter. Denne gang sætter vi spot på verdensmålene og den klimapolitiske dagsorden i selskab med Lisbet Wolters fra Vejle og Tina Saaby fra Gladsaxe Kommune. Begge spiller en central rolle for den bæredygtige omstilling i deres kommuner. Værter for arrangementet er Byens Netværk og Arkitektforeningen.

Vejle set fra fjordindløbet. Foto: Vejle Kommune

Klimaforandringer og bæredygtighed er for alvor kommet på kommunernes dagsorden. Særligt i to kommuner har det resulteret i en bevidst arkitekturpolitisk kurs, hvor bæredygtighed og verdensmål er blevet omdrejningspunkt for udviklingen i det byggede miljø. Her spiller stadsarkitekten en væsentlig rolle i at få omsat de politiske visioner til virkelighed.

Gladsaxe som globalt forbillede

Gladsaxe Kommune har i flere år arbejdet strategisk med de 17 verdensmål og er for tredje gang i træk med på listen over de byer i verden, som gør mest for klimaet. Den prestigefyldte placering på CDP’s ”A-liste” betyder samtidig, at Gladsaxe har fået titlen som ”climate leader” og betragtes som globalt forbillede.

I Gladsaxe Kommune ser man arkitekturpolitikken som et centralt redskab til at implementere verdensmålene i byggeriet og byens rum. Tina Saaby blev i 2020 ansat som kommunens første stadsarkitekt med det formål at bygge bro mellem den ambitiøse Gladsaxestrategi og kommunens arkitekturpolitik.

Se eller gense samtalen

I Vejle er stadsarkitekten også klimachef

Vejle Kommune har siden 2016 været en del af det internationale bynetværk 100 Resilient Cities, der arbejder med at skabe klimarobuste, modstandsdygtige byer. Siden var Vejle desuden blandt de første 20 kommuner, der blev udvalgt til det danske klimaprojekt DK2020, hvor de skal udarbejde konkrete klimaplaner, der lever op til Parisaftalens målsætninger. Lisbet Wolters har siden 2015 været ansat som stadsarkitekt i Vejle Kommune, og har været arkitekten bag Vejle kommunes klimaplan der blev vedtaget i december 2020. Siden er hun også blevet udnævnt til klimachef og arbejder med kommunens udvikling i et krydsfelt mellem klima og arkitektur.

Åben samtale om alt fra de store strategier til de lavthængende frugter

På arrangementet d. 18.11.21 fortalte de to stadsarkitekter om, hvordan de ser kommunernes rolle og handlerum i den grønne omstilling. Vi spurgte ind til, hvad de selv gør for at bringe kommunerne på ret klimakurs? Hvilken rolle spiller klimamålene i deres arkitekturpolitik og strategier, og hvordan får man eksterne aktører med på at løfte mod de fælles mål? Lars Autrup, direktør i Arkitektforeningen, var dagens moderator, og der var desuden masser af plads til spørgsmål fra deltagerne.

Om deltagerne

Lisbet Wolters, stadsarkitekt i Vejle siden 2015

Lisbet Wolters er uddannet arkitekt i Aarhus og har mange års erfaring som praktiserende arkitekt og tegnestueleder hos Aarstiderne. I september 2015 tiltrådte hun stillingen som stadsarkitekt i Vejle Kommune, hvor hun nu også er blevet klimachef.

Tina Saaby, stadsarkitekt i Gladsaxe siden 2020

Tina Saaby er uddannet arkitekt i Aarhus og København. Hun har mange års erfaring som praktiserende arkitekt og partner i Witraz og siden stadsarkitekt i København i perioden 2010-2018. I april 2020 tiltrådte hun stillingen som stadsarkitekt i Gladsaxe Kommune.

Lars Autrup, direktør i Arkitektforeningen siden maj 2018

Lars er uddannet bygningsarkitekt i København og London. Han har mange års erfaring som praktiserende arkitekt og tegnestuechef hos Gottlieb Paludan Architects og dernæst som projektchef hos Realdania, før han tiltrådte sin stilling som direktør for Arkitektforeningen i maj 2018.