NYHED 02.05.23

De Unge Arkitekter – nyt TV-program sætter fokus på talentfulde arkitekter, der former vores fremtid

Hvordan skaber man et hus af bæredygtige materialer fra inderst til yderst? Hvordan tegner man mødesteder og fællesskaber, og hvad kræver det at lave arkitektur i en skibscontainer eller få en nedslidt betonbygning fra 1970’erne til at blive attraktiv? De spørgsmål og mange flere får vi svar på fra otte unge tegnestuer, når TV2 Kosmopol og TV2 PLAY sender 1. sæson af ’De Unge Arkitekter’. Programserien er udarbejdet i samarbejde med Arkitektforeningen og med støtte fra Dreyers Fond.

Et slidt sommerhus med en åben gård er med hjælp fra arkitekterne Michael og Desi Lynge blevet til en moderne fritidsbolig. Sommerhuset er et af dem, programserien ’De Unge Arkitekter’ besøger. Foto: Svada Film/TV2 Kosmopol

Sidsel Gelting Hodge

Fagkonsulent

sgh@arkitektforeningen.dk

Se med, når arkitekturjournalist Steen Breiner over otte afsnit tager med arkitekterne ud i hele landet for at få svar på, hvad de unge arkitekter brænder for. Hvad de tænker om bæredygtighed og fællesskaber, om at genbruge bygninger og om at skabe nyt, men ikke på bekostning af vores fælles ressourcer.

’De Unge Arkitekter’ besøger mennesker, der med hjælp fra arkitekter har fået nye mødesteder og spændende bygningsværker. Programmerne ser på materialer som stampet ler og genbrugsmaterialer fra nedrevne huse. Og kigger indenfor i både nybyggede og ombyggede huse, der har fået helt nyt liv.

”Det er fantastisk at mærke, hvordan de arkitekter, der spirer frem, har en helt anden tilgang end den, der har været fremherskende de sidste mange år. De har ikke travlt med at lave ikon-byggeri og sætte monumenter over sig selv, i stedet brænder de for at forandre og skabe så bæredygtigt som muligt. Og så har de en tilgang til begrebet fællesskaber, som er ny, men som vi kommer til at se meget mere til i fremtiden,” siger Steen Breiner.

De otte afsnit kan ses fra onsdag 3. maj kl. 20.50 og efterfølgende onsdage på TV2 Kosmopol og tv2kosmopol.dk/play. Hen over sommeren kan udvalgte afsnit ses i TV2’s sendetid på TV2 Danmark. 5. september lægges 1. sæson på TV2 PLAY.

Se første afsnit her

Programserien er udarbejdet i samarbejde med Arkitektforeningen og med støtte fra Dreyers Fond. De medvirkende tegnestuer i serien er: ReVærk, Pihlmann Architects, Norrøn, Arcgency, Lynge Lynge, Spektrum Arkitekter, Tegnestuen Lokal, Verna og Panum & Kappel.

Sidsel Gelting Hodge

Fagkonsulent

sgh@arkitektforeningen.dk

Visualisering: Pavillonen ‘4 til 1 Planet’ af Tegnestuen LOKAL.

Vil du vide mere om vækstlagstegnestuer?

Med Projekt START vil Dreyers Fond og Arkitektforeningen gøre det nemmere for vækstlagets tegnestuer at komme ind på markedet. Ved at matche nyetablerede talenter med konkrete opgaver i kommunerne er målet, at begge parter skal få øjnene op for samarbejdets muligheder.