NYHED 03.07.24

'De unge arkitekter' vender tilbage til TV2

Til september er der premiere på 2. sæson af ’De unge arkitekter’ på TV2 Play. Men allerede på søndag og seks søndage hen over sommeren kan københavnerne få et smugkig, når ’De unge arkitekter’ vises på TV2 i Kosmopols sendetid kl. 19.30.

Jespersen Nødtvedt Arkitekter er en af de unge tegnestuer, der er med i 2. sæson af ’De unge arkitekter’, som over sommeren har smugpremiere på TV2. Fra september kan alle 8 afsnit ses på TV2 Play. Foto: Steen Breiner

Sidsel Gelting Hodge

Fagkonsulent

sgh@arkitektforeningen.dk

I ’De unge arkitekter’ følges en række unge tegnestuer, som hver dag med bæredygtighed i bred forstand. Det handler om genbrug af bygninger og materialer, om brug af nye materialer, om boliger på færre kvadratmeter, og om fællesskab i mange forskellig former.

På søndag den 7. juli er temaet nybyggeri. For selvom ambitionen er at bevare og udvikle det eksisterende byggeri, er det nogle gange nødvendigt at bygge nyt. I afsnittet medvirker Johansen Skovsted Arkitekter, der sammen med arkitekt Johannes Schotanus har tegnet en helt særlig villa med en mageløs beliggenhed. Derudover Tegnestuen Lokal, der står bag tre rækkehuse i Fælledby, med bærende konstruktioner af træ og halm i væggene. Og Jespersen Nødtvedt Arkitekter, som står bag en nybygget kolonihave bygget efter japansk inspiration og i et helt særligt modulært byggesystem. Her er hver kvadratcentimeter udnyttet og indretningen optimeret.

Det er journalist Steen Breiner og produktionsselskabet Svada Film, der står bag ’De unge arkitekter’ med hjælp fra Arkitektforeningen. Dreyers Fond har ydet finansiel støtte til produktionen.

Sidsel Gelting Hodge

Fagkonsulent