NYHED 27.03.19

"Det er vigtigt, vi kan kommunikere uden for faget"

For mange arkitekter er teksten uomgængelig, når opgaver skal løses. Men arkitektur er ikke helt nemt at formidle på tværs af fag. På Arkitektforeningens kursus Skriv bedre tekster, får du styrket din skriftlige kommunikation. Indehaver af Varmings tegnestue Anne Lene Jørgensen deltog i kurset sidste år. Læs om hendes udbytte her.

”Jeg skriver efterhånden ret meget i mit arbejde – tekster af mange forskellige typer og til mange forskellige modtagere. Nogle af teksttyperne bruger jeg meget lang tid på at komme i gang med. Det var mit håb, at kurset kunne hjælpe mig til at komme hurtigere i gang med skriveopgaverne og få et mere nuanceret sprog.”

Kurset Skriv bedre tekster varer to dage og veksler mellem input fra underviseren og selvstændige skriveøvelser, en undervisningsform der passede godt til kursets indhold.

”Der var en god vekslen mellem undervisning og øvelser. Jeg havde især stor glæde af de øvelser, hvor vi selv skrev og fik erfaring med de redskaber, som blev præsenteret.”

Formidlingen som redskab

For Anne Lene Jørgensen var det en øjenåbner, og et af kursets vigtigste budskaber, at der findes redskaber til at skrive bedre tekster, ligesom der findes redskaber til alle mulige andre arbejdsprocesser. Efter kurset har det været nemt at overføre de konkrete tips fra undervisningen til hverdagens opgaver.

”Især øvelsen med fokus på brugen af forskellige ordklasser gjorde stort indtryk på mig. I stedet for at påstå, at udsigten er smuk, så beskriv, hvordan den er smuk. Jeg er blevet opmærksom på, hvor meget bedre tekster med beskrivelser af arkitektur er, end tekster med påstande om arkitektur.”

På spørgsmålet om, hvorfor det er vigtigere at blive skarpere på skrift, svarer Anne Lene Jørgensen prompte:

”Det er vigtigt, at modtagen både gider at læse teksten og faktisk forstår det, vi prøver at formidle. Ofte er teksten grundlag for en tilladelse, en bevilling eller afgørende for at få en bygherre med på den rigtig gode ide, og så er det altså vigtigt at være knivskarp i sin formulering.”

Indehaver af Varmings tegnestue Anne Lene Jørgensen

En anbefaling til faget

I slutningen af januar afholdes kurset igen, og Anne Lene Jørgensen er ikke sen til at anbefale kurset til sine ansatte. ”Jeg har allerede anbefalet kurset til flere af mine medarbejdere og kan anbefale det til alle. I branchen som helhed har vi virkelig brug for at lære at skrive mindre floskelpræget, mindre knudret og med et lavere abstraktionsniveau, sådan at vi kan nå ud til andre end vores eget fagmiljø.”