NYHED 29.09.21

Opråb, debat og samtale - det sker i Arkitektforeningen på Arkitekturens Dag

Alle er velkomne, når vi fejrer Arkitekturens Dag den 4. oktober med morgenopråb og eftermiddagsdebat i Arkitektforeningen. Husk også at følge med i løbet af dagen, når vi streamer fire samtaler om arkitektur, der skaber nye forbindelser til natur.

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Fuldt program i Arkitektforeningen på Arkitekturens Dag

Temaet for Arkitekturens Dag er ‘nye forbindelser til natur’ – et tema, som er højaktuelt i en tid, hvor stadig flere drømmer om en mere bæredygtig levevis i pagt med naturen.

Arkitekturen kan bidrage til at løse nogle af vores allerstørste og mest presserende udfordringer – fra klimaforandringer til biodiversitetskrise og en stigende længsel efter naturen. Men hvad skal der til, og kan vi hjælpe udviklingen på vej?

Spørgsmålene er i fokus, når kommuner, tegnestuer og organisationer fejrer den årlige begivenhed ved at vise deres projekter frem. Og også i Arkitektforeningen lægger vi hus til arrangementer og streamede samtaler, som hver på deres måde sætter fokus på årets tema.

Få overblik nedenfor.

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Kl. 8.00-9.00 i Åbenrå 34, København K

Morgenopråb, morgenmad og musik

Traditionen tro kickstarter Arkitektforeningen Arkitekturens Dag med morgenopråb og morgenmad i Åbenrå 34. Kom med, når vi diskuterer, hvordan arkitekturen kan bidrage til at skabe reel bæredygtighed gennem nye forbindelser til natur. Som supplement til de faglige indspark spiller den upcoming R&B-gruppe Aomame lækre toner, mens vi serverer morgenmad.

Fire samtaler – følg med online

Følg med fra computeren i løbet af dagen, når vi streamer fire samtaler om arkitektur, der skaber nye forbindelser til natur.

Programmet for de streamede samtaler ser du nedenfor.

Kom til debat om fremtidens grønne by

Byerne spiller en afgørende rolle i den grønne omstilling, men hvordan skal det ske? Vi runder dagens program af med debat om fremtidens grønne by. Kig forbi Åbenrå 34, København K.

Læs mere nedenfor.

Kl. 9.30-10: Garden City og nye grønne fællesskaber

Se samtalen online

Hvordan kan arkitektur og planlægning imødekomme den længsel efter natur, som mange giver udtryk for i disse år? Og er det 19. århundredes Garden City en model, som er værd at støve af og bringe frem i lyset som inspiration for politikere, arkitekter, planlæggere og entreprenører? Se samtalen mellem arkitekt MAA Jan Albrechtsen, Vandkunsten, og projektudvikler Bjørn Henrichsen, Lejre Kommune.

Kl. 11.00-11.30: Byen og naturen

Se oplægget online

Aarhus ligger smukt i en amfiteatralsk halvskål, men den neoliberale byudvikling i havnerummet svækker oplevelsen af byens sammenhæng med landskabet. I anledning af Arkitekturens Dag har Arkiktekten inviteret Ellen Braae til at læse sit essay Naturen og Byen højt. Hendes højtlæsning får selskab af arkitekturfotograf Maria Willemoes Francks billeder af Aarhus og omegn. Ellen Braae er landskabsarkitekt MAA, MDL, ph.d. og professor i landskabsarkitektur og urbanisme ved Københavns Universitet.

K.13.00-13.30: Biobaserede materialer – hvor langt er vi?

Se samtalen online

Hvor langt er vi med udviklingen og implementeringen af fornybare, biobaserede materialer? Hvilke barrierer er der? Og hvad er arkitektens rolle i denne udvikling? Det diskuterer arkitekt MAA og professor Anne Beim, med Martha Lewis, arkitekt og Head of Materials, Henning Larsen

Kl. 14.30-15.00: Nature in Domestic Architecture – A Danish Way

Se samtalen online

Et moderne liv behøver ikke være afkoblet fra naturen, men er snarere en konsekvens af den måde, vi har designet vores bygninger og byer på. I denne online-samtale stiller Carmen García Sánchez og Peter Thule Kristensen, Det Kongelige Akademi, skarpt på dansk og japansk arkitektur, som spiller sammen med naturen og stimulerer sanserne. Samtalen foregår på engelsk.

Foto: Steven Achiam
Kom til debat i Arkitektforeningen, kl. 16-17

Fremtidens grønne by

Vi skal blive bedre til at lukke naturen ind i byen, og når vi bygger nyt, skal det ske med omtanke. Kom med, når vi sætter fremtidens grønne by til debat på Arkitekturens Dag den 4. oktober fra kl. 16-17. Det sker i Arkitektforeningen, Åbenrå 34, København K. Efter debatten byder vi på et glas vin.

Kom til debat om fremtidens grønne by