NYHED 02.03.21

En hyldest til stærke kvinder i arkitekturen

Der er mange måder at fejre Kvindernes Internationale Kampdag, som traditionen tro foregår den 8. marts. Her giver vi dig et overblik over, hvor du kan gå i dybden med kvindernes indtog og rolle i dansk arkitektur både i dag, i historien og i fremtiden. Sæt kryds(er) i kalenderen!

Fra venstre: arkitekterne Ragna Grubb, Karen Hvistendahl og Ingeborg Schmidt med deres vinderforslag til en ny type planløsning for børnerige familier i Kantorparken, København, 1937. Illustration: Det Kgl. Bibliotek og Aftenbladet.

Signe Frøkiær

Kommunikationsmedarbejder

sf@arkitektforeningen.dk

Webinar: Kvinders bidrag til arkitektur

På kvindernes internationale kampdag inviterer Københavns Universitet til en åben og gratis forelæsning om kvinder i arkitekturen. Du kan høre seks fortællinger, når danske og internationale forskere sætter fokus på kvinders aftryk på arkitekturen, herunder Jannie Rosenberg Bendsen, tidligere redaktør på Arkitekten.

Det er gratis at deltage, og du behøves ikke tilmelde dig.

Læs mere og se program

Forelæsningen tager udgangspunkt i et treårigt forskningsprojekt om kvindernes bidrag til arkitekturen i Danmark, som du kan læse mere om i artiklen nedenfor.

Signe Frøkiær

Kommunikationsmedarbejder

sf@arkitektforeningen.dk

LIVE lancering af rapport: Kvinder i byggeriet – hvordan kan vi tiltrække og fastholde dem?

Vær med, når Foreningen for byggeriets samfundsansvar offentliggør resultaterne fra en spritny rapport om, hvad der kendetegner kulturen i byggebranchen, og hvordan den påvirker muligheden for at styrke kønsdiversiteten i branchen. Hør også Camilla van Deurs, stadsarkitekt i Københavns Kommune fortælle om, hvordan man som leder kan styrke diversiteten i bygge-og anlægsbranchen, og hvad det bidrager med. Og hør Arkitekt Emma Elfik fortælle om, hvad man kan gøre for at ændre kulturen som medarbejder.

Derefter kan du være med til at diskutere rapportens konklusioner og komme med anbefalinger til byggeriets aktører. Arrangementet foregår den 8. marts kl. 14.00-16.00.

Se program og tilmeld dig

Podcastserie om kvindelige arkitektforbilleder

Hør den nyeste podcast i serien om Topkvinder i arkitektbranchen. Denne gang er udviklingschef Katrine Kristensen fra Årstiderne Arkitekter i æteren. Siden Folkeskolen har Katrine fået at vide, at andre mennesker naturligt følger hende. Derfor ser hun altid mennesket først, når hun vurderer udviklingspotentiale hos både virksomhed og medarbejdere. Find hele podcastserien i din app store.

Sophie Bech fra DTU Skylab, står bag serien, der skal inspirere til diversitet i en mandsdomineret branche ved at gå tæt på nogle af de succesrige kvinder, som også præger deres faget. I serien Topkvinder i arkitektbranchen kan du også finde interviews med Signe Kongebro, Global Design Director, hos Henning Larsen samt Nina Mathiesen, administrerende direktør i COBO.

Filtrér: Arkitektforeningen

Kurser