NYHED 18.12.20

God jul og godt nytår

Tak for et inspirerende år med masser af digitalt samvær, engagerede debatter, faglige indlæg og inspiration.

I 2020 blev Æreskalejdoskopet genoplivet og givet til Odense Kommune for Thomas B. Thriges Gade. Plaketten er udført af Henrik Menné som et reelt kalejdoskop, med et camera obscura, der spejler et billede af virkeligheden alt efter, hvordan man kigger på den.

År 2020 har på alle måder været en øjenåbner for, hvor foranderligt et samfund vi lever i – og hvor hurtige vi som samfund er til at omstille os og indrette os derefter. I Arkitektforeningen gik vi online med stort set alle vores arrangementer. Det har betydet, at rekordmange medlemmer fra hele landet har deltaget aktivt i foreningens faglige debatter og foredrag om alt fra etik for arkitekter til arkitekturpolitik, typehuse og bæredygtigt byggeri og byudvikling.

Synliggørelsen af arkitekturens betydning for samfundet, og de mange aktører både i og udenfor branchen, som har betydning for den arkitektoniske kvalitet, har stået øverst på vores dagsorden i 2020. I den forbindelse har vi særligt rettet opmærksomheden på dimittender, arkitekter i planlægningen og de kommunale bygherrer.

I 2021 vil vi fortsætte den målrettede indsats for at styrke arkitekturen og dens vilkår. Her vil vi blandt andet sætte fokus på arkitektkonkurrencens muligheder, fremme mulighederne for vækstlaget og sikre diversiteten i arkitektfaget i samarbejde med medlemmer og samarbejdspartnere.

Det glæder vi os til!