NYHED 30.09.21

Indstil KBHs bedste arkitektur til Årets Arne 2022

Fredag den 1. oktober begynder indstillingsperioden til den anerkendte, årlige arkitekturpris Årets Arne. Prisen sætter fokus på fremragende ny arkitektur i Storkøbenhavn i det foregående år. Såvel arkitekter som ikke-arkitekter kan indstille deres favoritter.

Enghaveparken af Tredje Natur, som vandt Årets Arne 2021. Foto: Astrid Maria Busse Rasmussen

Arkitektforeningen København inviterer til indstilling af fremragende, ny arkitektur i Storkøbenhavn til arkitekturprisen Årets Arne 2022. Fra den 1. oktober kl. 09.00 og frem til den 31. oktober 2021 kan alle – arkitekter såvel som ikke-arkitekter – indstille værker, de mener fortjener årets største arkitekturpris i København.

Forsidefoto: Mellanie Gandø

video/mp4
Fra den 1. oktober kl. 09.00 kan du indstille et værk til Årets Arne 2022

Indstil KBHs bedste arkitektur til Årets Arne

Indstil et værk

”Arkitekturprisen Årets Arne har opnået betydelig anseelse som en ikke-kommerciel, faglig arkitekturpris. Af de over 30 nominerede stemte omtrent 1000 arkitekter sidste år fem fremragende værker ind i nomineringsrunden og i januar fulgte 300 arkitekturinteresserede med i prisuddelingen. Dermed må Årets Arne siges at være et samlingspunkt for arkitektfaget,” fortæller Morten Birk, Arkitektforeningen København.

Behov for opmærksomhed på positive bidrag til byens udvikling

Mens store dele af samfundet har været lukket ned de sidste par år, er byggeriet overvejende fortsat sin vanlige gang. I København og omegn er der skudt bygninger og områder op, som forandrer oplevelsen af byen og gaderne, mens pladser og parker har skabt fornyet grundlag for byliv. Men mange af disse forandringer er gået ubemærket hen for Storkøbenhavns indbyggere, som, lige som resten af landet, har levet livet isoleret derhjemme. Nu er tiden kommet til at kigge ud og se, hvad der er sket i mellemtiden, og fejre den bedste, nye arkitektur.

Kriterier for indstilling

Der er tre kriterier for indstilling af værker til Årets Arne:

1. Det skal være et opført værk
  2. Det skal findes i Storkøbenhavn
  3. Det skal være færdiggjort inden for det seneste år

Indstillede værker vil blive sendt til afstemning om nominering blandt medlemmerne af Arkitektforeningen København i november 2021. De nominerede værker vil derefter blive besøgt af juryen og diskuteret offentligt, inden vinderen kåres til Arkitektforeningen Københavns nytårskur den 28. januar 2022.

Indstilling til initiativprisen Lille Arne

I oktober kan der ligeledes indstilles forslag til initiativprisen Lille Arne. Prisen gives til realiserede og ikke-realiserede projekter og nytænkende idéer, som har skabt debat eller gjort en forskel for faget lokalt. Sydhavnens Folkemøde og mediet Byrummonitor er de seneste års vindere af Lille Arne. Indstillinger indsendes via samme link som indstillinger til Årets Arne.

Arkitekt MAA Morten Birk Jørgensen
Email: mjor@kglakademi.dk