NYHED 07.03.23

Inkluderende folkeskole for børn med og uden autisme hædres med bachelorlegat

Med sit projekt ”Inklusion og skjulte potentialer i folkeskolen – transformation af Viby Gasværk” skaber Frida Videbæk Andersen mulighed for at børn med autisme diagnose kan indlemmes på lige fod med andre børn i hendes begavede bud på en inkluderende dansk folkeskole.

Frida Videbæk Andersen roses for en overbevisende transformationsanalyse, historiske arkitekturteoretiske greb og ikke mindst en grundig research i projektets kommende brugeres særlige behov.

Signe Frøkiær

Kommunikationsmedarbejder

sf@arkitektforeningen.dk

Børn er mere ens end forskellige. Det er tilgangen i Aarhus Kommunes NEST-projekt og samtidig Frida Videbæk Andersens tese i hendes bachelorprojekt, som netop er blevet hyldet med Arkitektforeningens bachelorlegat bl.a. for en grundig research i brugernes særlige behov.

I motivationen roses projektet også for at vise en overbevisende transformationsanalyse og inspirerende tilgang til tektonik og materialer:

“Eksisterende bygningsmasse i tegl og beton kombineres med nye naturlige materialer, som skaber et interessant møde mellem gammelt og nyt, som illustreres på flotte måder i præsentationsmaterialet med farvestrålende collager og detaljerede snit.”

Frida fik overrakt bachelorlegatet i forbindelse med årsmødet for Arkitektforeningen Østjylland tirsdag den 7. marts. Her blev hun hyldet og fik selv mulighed for at sætte ord på, hvad legatet betyder for hende:

“Jeg er virkelig beæret over at modtage et legat, der anerkender proces og arbejdstilgang. Jeg synes, det er den sjoveste, sværeste og mest forvirrende del af et projekt. Jeg sætter derfor stor pris på mine undervisere, der opfordrer os til at dykke ned i nørdede sidespor og mine skønne medstuderende, der altid bakker hinanden op,” siger hun.

Se flere detaljer om projektet i galleriet nedenfor.

Se hele motivationen

Signe Frøkiær

Kommunikationsmedarbejder

sf@arkitektforeningen.dk

I samme anledning blev CUBO Prisen uddelt til Hannibal Stage Eggers-Lura. Prisen gives til en bachelorstuderende fra Arkitektskolen i Aarhus, der har udvist ”Et åbenlyst arkitektonisk talent”. Med prisen følger et rejselegat på 10.000 kr.

Frida og Hannibal med deres legater fra Arkitektforeningen og CUBO.