NYHED 06.05.20

København bliver verdens arkitekturhovedstad

København bliver som anden by nogensinde UNESCO World Capital of Architecture i 2023. Hovedstaden får dermed et vindue til at vise byens arkitekter, byplanlægning og bæredygtige udvikling frem for hele verden.

København er allerede internationalt kendt for sine bæredygtige byløsninger og høje livskvalitet, der prioriterer cykelkultur og grønne byrum. Nu får hovedstaden en en unik mulighed for at vise sin arkitektur og byplanlægning frem for hele verden. Den 5. maj sagde Københavns Kommune nemlig ja til at være UNESCO World Capital of Architecture – en ny titel som International Union of Architects (UIA) og UNESCO har stiftet, og som tilbydes den by, der er vært for UIA World Congress of Architects, som holdes i København i 2023.

Med 10-15.000 forventede deltagere til World Congress of Architects 2023 bliver det et højdepunkt, men også resten af året vil der være fokus på arkitekturens vigtige rolle for at indfri Københavns ambitioner som bæredygtig verdensby. København har i dag en central og betydningsfuld stemme, når det handler om byplanlægning og byers bæredygtige omstilling. Som arkitekturhovedstad vil byen kunne udbygge den særlige position København har og samtidig skabe en tæt forbindelse til byens borgere.

“København har historiske bygningner side om side med eksperimenterende arkitektur, bæredygtig byudvikling og grønne åndehuller. Byen har sjæl og fremsyn, og det skal vi bevare. Udnævnelsen er en anerkendelse af vores fantastiske arkitekturarv – og det er en løftestang til at udvikle byen og branchen i en endnu grønnere retning,” lyder det fra Københavns overborgmester Frank Jensen (S), der glæder sig til at sætte kulturarv, bæredygtigt byggeri og den blandende by på dagsordenen i 2023.

Også Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen ser frem til at gribe den store mulighed for København:

“Nu kommer verdens øjne til at hvilke på København som arkitekturby, og jeg glæder mig til at vise alt det gode, som København står for. Vi er langt fremme med bæredygtig byplanlægning, og ambitionen om at blive CO2-neutral i 2025 har vakt international genklang. Samtidig synes jeg, at københavnerne skal bruge arkitekturåret til at diskutere, hvordan vi gør fremtidens hovedstad endnu stærkere. Hvordan vi bliver bedre til at passe på vores kulturmiljøer, så byens historie ikke drukner i glas og beton. Hvordan vi sikrer en by, der har plads til alle, til en rig og varieret bynatur, og hvor man ikke behøver en millionindkomst for at have råd til en god bolig”.

Arkitekturåret er resultatet af et samarbejde mellem Wonderful Copenhagen, Arkitektforeningen og sekretariatet bag UIA 2023 samt Københavns Kommune, og partnerskabet bliver i det hele taget en bærende søjle for året. Men man har også planer om at etablerer en partnerskabsplatform, hvor virksomheder, kreative talentmiljøer og uddannelser bliver medskabere på events, eksperimenter og forskning. I Arkitektforeningen glæder vi os til at være med til at vise alt det, arkitekturen kan og allerede har bidraget med.

“Arkitektur er ikke bare skønne bygninger og kulturmiljøer, men en konkret forudsætning for at løse udfordringer med social sammenhængskraft, klimaforandringer og et sundt liv. København er på mange måder et forbillede på en by, hvor nyskabende løsninger går hånd i hånd med høj arkitektonisk kvalitet. Titlen som World Capital of Architecture i 2023 er en fantastisk anledning til at skabe en åben diskussion om arkitekturen og rammerne for det gode liv. Tillykke til København, jeg glæder mig!,” siger Arkitektforeningens formand Johnny Svendborg.

Om World Capital of Architecture

World Capital of Architecture afholdes for første gang i 2020-21 i Rio de Janeiro.

World Congress of Architects – UIA 2023 CPH – finder sted i København den 2.-7. juli 2023 .

Den internationale arkitektforening UIA’s verdenskongres forventes at tiltrække op mod 15.000 internationale gæster. Sidste gang den blev afholdt i Europa var i 2008.

Københavns Kommunes Økonomiudvalg har den 5. maj 2020 afsat 6,5 millioner kroner fra Københavns Kommunes Megaeventpulje til arkitekturåret.

Besøg UIA 2023 CPH

World Congress of Architects CPH juli 2023