Klik for at kopiere
https://arkitektforeningen.dk/nyheder/maa-tine-sloth-2-uddannelsen-har-udvidet-min-horisont-og-mit-netvaerk/
”På arkitektskolen lærer vi at tegne og formgive, men vi kommer ikke i direkte berøring med alle de mange andre processer, man skal forholde sig til som udførende arkitekt, og der er meget at lære,” siger Tine Sloth. Hun er arkitekt MAA og arbejder med restaurering og kulturarv hos VMB Arkitekter. Som deltager på +2-uddannelsen har hun fået indsigt i byggeriets mange faser og arkitektens rolle – og så følger der et godt netværk med, siger hun.
+2 er et unik overbygningsforløb, der efter internationalt forbillede ruster yngre arkitekter med et-fem års erfaring fra praksis. Med uddannelsen får du et grundigt teoretisk kendskab til fagets roller og ansvar, til processer og opgaver i projektsammenhæng og overblik over parter, aftaleforhold, økonomi og jura.
Mød tidligere deltager på uddannelsen Tine Sloth fra VMB Arkitekter.
”Ret hurtigt efter jeg var startet på tegnestuen, skulle jeg deltage i et projekteringsmøde med en række erfarne samarbejdspartnere. Det var en udfordrende situation at lande i, hvor jeg skulle blive fortrolig med en masse termer, navigere i en ny rolle og finde ud af, hvad der blev forventet af mig. På arkitektskolen lærer vi at tegne og formgive, men vi kommer ikke i direkte berøring med alle de mange andre processer, man jo skal forholde sig til som udførende arkitekt, og der er meget at lære. Rigtig mange forskellige kompetencer skal i spil, når man skal forholde sig til fx udbud og myndighedsansøgninger, projektering, budgetter og dialogen med håndværkerne.”
”Fra tegnestuen havde jeg i forvejen kendskab til arbejdet med udbud og udførelse, men jeg var ikke fuldt fortrolig med hele den proces, der ligger bag. Den og den øvrige kontekst, vi agerer i som arkitekter, har jeg fået en bredere forståelse for gennem kurset. Uddannelsen har givet mig mulighed for aktivt at reflektere over min egen rolle, og jeg har fået indsigt i byggeriets mange faser med alt, hvad de indeholder – lige fra ydelsesbeskrivelser og kontraktforhold til overlevering og drift. Jeg har fået et bedre overblik over hele byggeprocessen og min egen rolle i den.”
”Jeg arbejder med restaurering og kulturarv på en lille tegnestue. Mange af de emner, vi har været omkring på uddannelsen, relaterer sig måske mere til den måde, man arbejder på, på større tegnestuer, men på grund af uddannelsens casearbejde har jeg haft mulighed for at perspektivere uddannelsen til min egen hverdag og mine egne projekter. For eksempel fik jeg lejlighed til at arbejde med de nye ydelsesbeskrivelser og skærpede krav i BR18 på et tidspunkt, hvor det også var aktuelt for mit arbejde.”
”Jeg har fået udvidet horisont og mit netværk, både via underviserne og i kraft af mødet med de andre deltagere. Det er altid sjovt at høre, hvordan man arbejder andre steder, og vi har haft mange gode faglige snakke undervejs. Jeg synes, vi har formået at inspirere hinanden på holdet og tage nyttig læring med hjem til vores respektive tegnestuer. Derudover sætter det nogle tanker i gang omkring, hvilke dele af faget, man måske har lyst til at dykke længere ned i fremover.”
Med efteruddannelsen +2 kan du supplere dine arkitektfaglige kompetencer med et grundigt teoretisk kendskab til fagets roller og ansvar samt processer og opgaver i projektsammenhæng.
Læs mere