NYHED 28.09.19

Middelfart Rådhus første diamant-certificerede byggeri

Middelfart Rådhus har opnået både DGNB Platin og Diamant. Dermed bliver det første bygning i Danmark, som opnår diamant-certificering efter principper for certificering af arkitektonisk kvalitet, som Arkitektforeningen har været med til at udvikle.

Middelfart Rådhus. Foto af Kirstine Mengel

En fagjury nedsat af Green Building Council Denmark, Akademisk Arkitektforening og Danske Arkitektvirksomheder har tildelt Middelfart Rådhus Danmarks første DGNB Diamant certificering – en udmærkelse af DGNB certificeret byggeri, som fokuserer udelukkende på bygningens arkitektoniske kvaliteter. Med i komiteen sidder tre fagdommere, som er udpeget af Arkitektforeningen.

Rådhuset, der er tegnet af Henning Larsen Architects, er blevet vurderet ud fra funktionalitet, holdbarhed og skønhed i forhold til blandt andet sted og detaljering. Udviklingschef i Arkitektforeningen Dorte Sibast glæder sig over, at det nu er muligt at vurderer arkitektonisk kvalitet i DGNB-certificeret byggeri:

”Bæredygtighed og arkitektonisk kvalitet hænger uløseligt sammen. Det ønsker vi at tydeliggøre og styrke ved samarbejdet omkring DGNB-diamant certificeringen. Med certificeringen kvalificeres diskussionerne om den værdi, arkitekturen bidrager med. En værdi som ellers kan være udfordret i en tid, hvor alt for meget måles og vejes. Med diamanten får arkitektonisk kvalitet en stemme, som får yderligere vægt af, at Arkitektforeningens stærke og unikke fagdommerkorps bruges i bedømmelserne,” siger hun.

Om DGNB Diamant

DGNB Diamant er en udmærkelse, som kan tildeles DGNB certificeret byggeri med høj arkitektonisk kvalitet. DGNB Diamant hviler på en todelt fagfællebedømmelse, som har til formål at understøtte, tydeliggøre og fremhæve arkitektonisk kvalitet i DGNB certificeret byggeri gennem uafhængig rådgivning og evaluering af konkrete projekter. DGNB Diamant er nyt i Danmark og en videreudvikling af det oprindeligt tyske koncept, udviklet i samarbejde med Akademisk Arkitektforening.

Læs mere om DGNB Diamant

Se flere billeder af Middelfarts nye rådhus på HLA’s hjemmeside