NYHED 07.04.20

Når bordet fanger

”I princippet er der ingen genveje til at mestre projektering; det er kun erfaringen, der gør mester. Men man kan jo nyde godt af andres erfaringer, så man er bedre klædt på til selv at møde udfordringerne som projekterende arkitekt. De erfaringer lægger vi frem på kurset ’Projektering”, siger Sidsel Blegvad, der er arkitekt MAA og gennemgående underviser på kurset i Arkitektforeningen.

Lena McNair

Medlemschef

lm@arkitektforeningen.dk

”På kurset gør vi en del ud af at finde ud af, hvad rammerne for opgaven er. Hvordan er dette projekt sat sammen og organiseret, og hvor finder jeg svar på roller og udførelse, så jeg hurtigere bliver mere selvkørende i forhold til at gå selvstændigt ind i opgaverne?”.

Projekteringen er noget ganske andet end skitseringsfasen. Her overgår ideerne til virkeligheden, og bordet fanger. Det indebærer en del oversættelse til konkrete løsninger og ofte en del kompromiser, fordi arkitekten skal stå på mål for både æstetik, funktion og økonomi.

Stædighed og gennemslagskraft

”Det kræver ikke mindst, at man som arkitekt kan tage rollen på sig: at være bestemt, vedholdende og at gøre sig umage, for der kommer helt sikkert slag fra alle sider i løbet af projekteringsprocessen, fx at kunne forklare samarbejdspartnerne, hvorfor det billigste ikke, nødvendigvis, er det bedste valg.

Arkitekten forsvarer kvalitet, funktionalitet og mange ikke-målbare forhold gennem de valg, der bliver truffet. Og samarbejdspartnerne har ofte helt andre dagsordener, så det gælder om at kunne argumentere med gennemslagskraft. Den kraft opnår man ikke mindst ved at have et ordentligt grundlag af viden om det projekt, man er en del af”.

To dage giver overblik

”På kurset ruster vi deltagerne til overblikket og til selv at kunne hente den nødvendige viden om det projekt, som de bidrager til”, siger Sidsel Blegvad. ”Og så består kurset jo af en lang række meget faktuelle redskaber og forhold, som er værd at kende til, når man er på vej i sine første opgaver som projekterende. Vi ved fra de øvrige gange, kurset er blevet afholdt, at deltagerne har følt sig meget mere sikre i rollen efter de to dage – og at de har langt større viden om, hvordan man griber projekteringsopgaver an rent praktisk”.

Kurset spænder over to intensive dage og har i alt 6 undervisere med indsigt i en bred vifte af emner indenfor projektering, byggeledelse, fagtilsyn, brandkrav og kvalitetsstyring.

Lena McNair

Medlemschef