NYHED 01.10.20

Nu åbnes der for indstillinger til Årets Arne 2021!

Indstillingen til arkitekturprisen Årets Arne skydes i gang for femtende år i træk. Hele oktober er der åbent for indstillinger til Arkitektforeningen Københavns arkitekturpris for 2021.

Overrækkelse af Årets Arne 2020 for Sankt Kjelds Plads og Bryggervangen ved nytårskuren i Tunnelfabrikken i Januar 2020. Foto: SLA

Indstillingen til arkitekturprisen Årets Arne skydes i gang for femtende år i træk. Prisen sætter fokus på fremragende ny arkitektur i Storkøbenhavn, i det foregående år. Både arkitekter og ikke-arkitekt kan indstille deres favoritter i hele oktober måned.

Arkitektforeningen København inviterer til indstilling af fremragende, ny arkitektur i Storkøbenhavn til arkitekturprisen Årets Arne 2021. Fra den 1. – 31. oktober 2020 kan alle – arkitekter såvel som borgere -indstille deres favoritter realiseret i 2020, på hjemmesiden: www.aaretsarne.dk

”Arkitekturprisen Årets Arne har over tid opnået betydelig anseelse som en ikkekommerciel, faglig arkitekturpris. Sidste år blev reglementet for prisuddelingen opdateret med nye kriterier for en transparent og inddragende udvælgelsesproces, som både gør prisen mere demokratisk og samtidig har skabt et rum for en faglig debat om arkitektonisk kvalitet på tværs af generationer og tegnestuer.” Fortæller Pernille Vincents, som er aktiv i arbejdsgruppen for Årets Arne.

Stor variation blandt tidligere indstillede værker og vindere
Både store og små værker af forskellig karakter er løbet af med prisen, og det viser bredden i de arkitektoniske værker og deres kvaliteter. Således vandt Leth & Gori’s ombygning af Elefanthuset Årets Arne 2019, mens landskabsprojektet Sankt Kjelds Plads og Bryggervangen af SLA løb af med sejren ved nytårskuren i Tunnelfabrikken i 2020.
Indstillede værker vil blive sendt til afstemning om nominering blandt medlemmerne af Arkitektforeningen København i medio november. De nominerede værker vil derefter blive besøgt af juryen og diskuteret ved det offentlige arrangement ’Fejring og kritik’ inden vinderen kåres til Arkitektforeningen Københavns nytårskur d. 29. januar 2021.

Indstilling til initiativprisen Lille Arne
I oktober kan der ligeledes indstilles forslag til initiativprisen Lille Arne. Prisen gives til realiserede og ikke-realiserede projekter og nytænkende idéer, som har Side 2 skabt debat eller gjort en forskel for faget lokalt, såsom Sydhavnens Folkemøde, der vandt Lille Arne i 2020. Indstillingsforslag til Lille Arne sendes til sekretaer@arkitektforeningen.dk

video/mp4
Læs mere om indstilling, nominering og præmiering af