NYHED 05.10.22

Nu kan alle indstille Storkøbenhavns bedste arkitektur til Årets Arne 2023

I oktober kan hele Danmark indstille værker til den anerkendte årlige arkitekturpris Årets Arne. Prisen sætter fokus på fremragende ny arkitektur i Storkøbenhavn i det forgangne år.

Sidste år vandt Ny Østergade Årets Arne for at gå dialog med sine omgivelser og trække på elementer fra den historiske bykerne, som få værker har gjort det i de seneste årtier. Ny Østergade er restaureret af Praksis Arkitekter. Foto: Hampus Berndtson

Signe Frøkiær

Kommunikationsmedarbejder

sf@arkitektforeningen.dk

Arkitektforeningen København inviterer til indstilling af fremragende ny arkitektur i hovedstaden til arkitekturprisen Årets Arne 2023. Frem til den 31. oktober 2022 kan alle – arkitekter såvel som ikke-arkitekter – indstille værker, de mener fortjener årets største arkitekturpris i Storkøbenhavn.

Som noget nyt er reglementet for Året Arne blevet revideret med særligt fokus på bæredygtighed, herunder om arkitekturen skaber livskvalitet for brugeren, og om det er opført i robuste materialer og med håndværk, som er langtidsholdbart. Det glæder arkitekt MAA Martine Seedorff fra Arkitektforeningen København, som står bag prisen.

”I dag kan vi ikke tale arkitektur uden også at tale bæredygtighed. Arkitektonisk kvalitet skal være mere end funktionalitet og skønhed, så når vi skal vurdere de nominerede værker, kigger vi også efter særlige sociale og klimarobuste kvaliteter,” siger hun.

Indstillede værker vil medio november blive sendt til afstemning om nominering til Årets Arne 2023 blandt medlemmerne af Arkitektforeningen. De nominerede værker vil derefter blive besøgt af juryen, som består af Arkitektforeningens lokalledelse i København og af faste aktive medlemmer i lokalafdelingens arbejdsgrupper. De nominerede værker vil blive diskuteret ved det offentlige arrangement ’fejring og kritik’, inden vinderen kåres til Arkitektforeningen Københavns nytårskur i Nikolaj Kunsthal den 27. januar 2023.

Kriterier for indstilling

Når du skal indstille et værk til Årets Arne, skal det:

• være et opført arkitekturværk
  • være færdiggjort mellem 1. november 2021 og 30. oktober 2022
  • befinde sig inden for Arkitektforeningen Københavns geografiske område: Albertslund, Ballerup, Brøndby, Dragør, Frederiksberg, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Høje Taastrup, Ishøj, København, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Rødovre, Tårnby og Vallensbæk.

Indstilling til initiativprisen Lille Arne

I oktober kan man også indstille forslag til initiativprisen Lille Arne. Prisen gives til realiserede og ikke-realiserede projekter og nytænkende idéer, som har skabt debat eller gjort en forskel for faget lokalt. Sidste år vandt Vandkunsten prisen for tegnestuens open source-platform, som skal fremme bæredygtighed i byggeriet. Indstil projekt projekt til Lille Arne.

Signe Frøkiær

Kommunikationsmedarbejder