NYHED 10.12.21

Ny administrerende direktør for UIA 2023 Copenhagen

Mette Lindberg tiltræder som ny CEO for UIA 2023 Copenhagen i forbindelse med at projektet går ind i en ny fase, hvor der vil være fuldt fokus på at føre kongressen ud i livet. Mette Lindberg afløser Annette Blegvad, som fortsætter som Policy Advisor i UIA regi.

Foto: Laura Stamer

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk

UIA’s verdenskongres for arkitektur, der skal afholdes i København den 2. -6. juli 2023, nærmer sig. UIA 2023 sekretariatet i København er derfor på vej ind i en ny logistisk fase, hvor der er brug for nye ledelsesmæssige kompetencer inden for planlægning, markedsføring og afholdelse af events. I den forbindelse tiltræder Mette Lindberg som ny CEO for UIA 2023 Copenhagen. Mette Lindberg har siden september 2020 været ansat som programchef for verdenskongressen.

Mette Lindberg har et stort branchekendskab og solid erfaring med at udvikle og afholde store events. Desuden har hun, som tidligere programchef på kongressen, allerede det fulde overblik over programmet, partnerskabet og økonomien.

”Jeg glæder mig til at lave en kongres, som giver genklang i hele verden og vise, hvad arkitekturen og arkitekterne kan bidrage med i den bæredygtige omstilling – og sammen med vores partnere og sponsorer tage imod fagfolk fra hele verden, der kommer for at dele viden, netværke og lære af hinanden,” udtaler Mette Lindberg.

”Jeg har stor tillid til at Mette kan lede verdenskongressen godt i mål og ser frem til et tættere samarbejde” udtaler Natalie Mossin, bestyrelsesformand for UIA 2023 Copenhagen.

Mette Lindberg er tiltrådt den 9. december og afløser Annette Blegvad, som var en af hovedkræfterne i at få UIA’s verdenskongres til København i 2023.

Som kulminationen på sit mangeårige virke som vicedirektør i Arkitektforeningen, med et særligt ansvar for internationale relationer og bæredygtighed, har Annette Blegvad som CEO for UIA 2023 Copenhagen bidraget til at udtænke og forme verdenskongressens tema ”Sustainable Futures – Leave no one behind”.

”Uden Annette ville det ikke være lykkedes at få verdenskongressen til Norden og nå dertil, hvor vi er i dag, hvor kongressen er forankret i et stærkt internationalt samarbejde omkring verdensmålene. Derfor skal der lyde en stor og varm tak for hendes indsats”, udtaler Natalie Mossin, bestyrelsesformand for UIA 2023 Copenhagen.

Annette Blegvad har, med verdenskongressen for arkitekter og den forbundne ”UNESCO UIA World Capital of Architecture” der kommer til København sammen med verdenskongressen i 2023, sat kronen på en lang karriere i arkitekturens verden, hvor hun blandt andet har været sekretariatsleder i Dansk Arkitektur center fra 1986 – 96 og som vicedirektør i Akademisk Arkitektforening fra 2010 – 2019, hvor hun startede som chefkonsulent i 1997. Blandt øvrige indsatser kan det nævnes at hun er medstifter af Finn Nørgaard Foreningen, hvor hun sidder i bestyrelsen, og en af idekvinderne bag Dreyers Legatforløb for nystartede arkitektvirksomheder.

Redigering 8. feb. 2022:
Siden denne nyhed blev skrevet, er Annette Blegvad tiltrådt som Global Director i UIA regi. Annette vil fremadrettet have det ledende ansvar overfor det store landskab af globale stakeholders i UIA f.eks. i forbindelse med The World Urban Forum 2022 og COP-møder.

Mette Lindbergs CV – udvalgte stillinger

Associeret partner og seniorrådgiver i Urban Creators 2019 – 2020