NYHED 11.05.21

Ny fagkonsulent skal bygge bro mellem kommuner og arkitekturens unge talenter

Som Arkitektforeningens nye fagkonsulent skal Sidsel Gelting Hodge bl.a. hjælpe unge kreative talenter med at vinde fodfæste i branchen.

Foto: Laura Stamer

Dorte Sibast

Udviklingschef i Akademisk Arkitektforening

ds@arkitektforeningen.dk

”Hvis arkitektfaget skal udvikle sig, må vækstlaget med. Vi har en hel generation af unge arkitekter, som både har talent, samfundsblik og mod på at skabe eksperimenterende og bæredygtig arkitektur. Men de har ofte svært ved at bryde igennem. Derfor er det et hjertebarn for mig at skabe synlighed om de unge arkitekters potentiale og være med til at udfordre nogle af de benspænd, de møder.”

Sidsel Gelting Hodge er ny fagkonsulent i Arkitektforeningen. Her skal hun blandt andet skal stå i spidsen for START – et ambitiøst projekt, som i samarbejde med Dreyers Fond, giver landets kommuner mulighed for at udvikle konkrete projekter med vækstlagets aktører.

”Det er en vigtig indsats, hvor jeg også skal hjælpe yngre tegnestuer med sparring og vejledning, og det glæder jeg rigtig meget mig til,” siger hun.

Med en baggrund som arkitekt og bygherrerådgiver i Rambøll kommer Sidsel med solid viden om blandt andet udbud, konkurrencer og strategisk bæredygtighedsrådgivning. Tidligere i karrieren har hun arbejdet med projektering og projektudvikling hos blandt andre Witraz Arkitekter og Schmidt Hammer og Lassen Architects.

”Jeg er rigtig glad for at have fået Sidsel med ombord her i Arkitektforeningen. Hun er en stor faglig kapacitet med viden om arkitektur og planlægning, og hun er en fremragende facilitator. Jeg er ikke i tvivl om, at Sidsel er den helt rigtige profil til at styrke de yngre arkitekters vilkår og muligheder for at slå igennem,” siger Lars Autrup, direktør i Arkitektforeningen.

Dorte Sibast

Udviklingschef i Akademisk Arkitektforening

ds@arkitektforeningen.dk

“Arkitektonisk kvalitet er afgørende for, om projekter skaber værdi for brugere, bygherrer og naboer”

Sidsel Gelting Hodge

Netværk skal øge arkitektonisk kvalitet gennem konkurrencer og udbud
Evnen til at skabe resultater gennem processer og tværfaglige samarbejder kommer i spil, når Sidsel fremover skal drive og videreudvikle Arkitektforeningens konkurrence- og udbudsnetværk:

”Arkitektonisk kvalitet er afgørende for, om projekter skaber værdi for brugere, bygherrer og naboer, men er også en svær størrelse at måle og veje i en udbudssituation. Så det er rigtig vigtigt, at Arkitektforeningen påtager sig værtskabet for et forum, hvor alle parter kan dele viden og erfaringer med hinanden og kvalificere betingelserne for konkurrencer og udbud,” siger hun.

Sidsel Gelting Hodge er tiltrådt den 3. maj. Hun er arkitekt MAA, flittig podcastlytter og bor i Jægersborg, hvor hun sammen med andre lokale kræfter er initiativtager til Borgergruppen for Bedre Byrum.