NYHED 26.04.21

Ny politisk konsulent brænder for at styrke digitalisering i byggeriet

Bent Outzen er ny politisk konsulent i Arkitektforeningen og kommer med viden om både digitalisering, arkitektur og politisk interessevaretagelse. I første omgang skal Bent være med til at placere arkitekturen højt på den politiske dagsorden - både på nationalt niveau og i forbindelse med det kommende kommunalvalg. Og så brænder han for at fremme digitalisering i byggeriet.

”Det er svært at overvurdere betydningen af god arkitektur. Det byggede miljø skaber rammerne for vores liv og beskæftiger tusindvis af mennesker over hele landet. Det er her de fleste af os lægger en stor del af vores tid og personlige ressourcer. Og danske arkitekter er blandt de bedste i verden til at tænke æstetik, bæredygtighed, livskvalitet og trivsel ind i deres projekter. Derfor glæder jeg mig rigtig meget til at sætte politisk fokus på den værdi, arkitekterne tilfører til vores samfund,” siger Bent Outzen, der netop er tiltrådt som ny politisk konsulent i Arkitektforeningen.

Bent kommer fra en stilling som chefkonsulent i DI Digital, hvor han har arbejdet med at forbedre vilkårene for elektronik- og robotindustrien, ikke mindst inden for byggeriet hvor interessen for at investere i nye digitale løsninger boomer.

”Jeg er ikke i tvivl om, at ny teknologi og digitalisering kommer til at spille en større og stadig vigtigere rolle for fremtidens arkitektur. Byggeprocesser, som i dag er for tidskrævende og dyre, kan overtages af robotter, droner kan bruges til opmåling, og 3D-printning giver mulighed for, at vi kan bygge helt anderledes, end vi gør i dag. Digitaliseringen bliver en stor omvæltning for den måde, som arkitekter arbejder med former, materialer og bæredygtighed på, og det er afgørende, at faget forstår at gribe de nye muligheder,” uddyber han.

Arkitekturen skal op på kommunernes dagsorden
Med i værktøjskassen har Bent også kendskab til branchen og erfaringer med interessevaretagelse fra organisationer inden for bygge- og ejendomsbranchen. Erfaringer, som nu skal bruges til at udvikle det politiske arbejde i foreningen, præge lovgivningen på nationalt niveau og sætte arkitekturpolitikken på den kommunale dagsorden til efterårets kommunalvalg.

Om Bents tiltrædelse som politisk konsulent i Arkitektforeningen, siger direktør Lars Autrup:

”Med sin store viden om både digitalisering, det byggede miljø og politisk interessevaretagelse er jeg ikke i tvivl om, at Bent bliver en fantastisk kapacitet for vores arbejde. Både når det handler om at synliggøre arkitekturens samfundsmæssige betydning, og når vi skal inspirere og udfordre landets arkitekter til at udvikle faget i nye retninger. Jeg glæder mig meget til samarbejdet.”

Bent Outzen er uddannet cand.scient.adm. og bor på Nørrebro i København.