NYHED 09.06.20

Ny viden om byggefællesskaber

Erhvervsforsker ved Tegnestuen Vandkunsten og Aalborg Universitet Silje Erøy Sollien har udarbejdet et arbejdspapir, der giver et vidensgrundlag og en handlingsplan for en dansk model for moderne byggefællesskaber.

Illustration: Fællesbyg Køge Kyst er beboerdrevet boligprojekt på Køges Søndre Havn. Det er Selskabet for Billige Boliger, Tegnestuen Vandkunsten og Køge Kyst, der er initiativtagere bag det oprindelige projekt.

Arkitektforeningen indgår vi i en uformel arbejdsgruppe, der brænder for at fremme byggefællesskaber i Danmark. Nu har erhvervsforsker ved Tegnestuen Vandkunsten og Aalborg Universitet Silje Erøy Sollien udarbejdet et arbejdspapir, der præsenterer et vidensgrundlag og en handlingsplan for en dansk model for moderne byggefællesskaber – et arbejde som Arkitektforeningen bakker helhjertet op om.

“Jeg mener i høj grad, at byggefællesskaber rummer svar på nogle af de boligpolitiske udfordringer, som Danmark står over for, herunder at skabe og fastholde blandede byer, mere arkitektonisk kvalitet og variation samt ikke mindst fællesskaber. Det er også et emne, som vi allerede har taget op med boligministeren. Vi har også planer om en debat om byggefællesskaber i oktober i forbindelse med Copenhagen Architecture Festival,” siger Arkitektforeningens direktør Lars Autrup.

Byggefællesskaber fungerer ved, at nogle borgere går sammen i et mindre privat kooperativ eller en byggeforening og får opført deres egne boliger uden en kommerciel udvikler. Når de så er opført, overgår byggefællesskaberne til at blive omformet til en almindelig ejerforening, andelsforening eller almen boligforening. Denne form for byggefællesskaber, som ikke er særlig udbredt i Danmark, rummer mange interessante potentialer.

Det gælder blandt andet højere arkitektonisk kvalitet, idet borgere selv har stor indflydelse på deres bygnings arkitektur og større ejerskabsfølelse for det, der bygges. Det styrker fællesskabet, idet borgere er gået sammen i et fælles byggeprojekt. Og endelig giver det billigere boliger, da developerledet udelades. Der er dog udfordringer, når det kommer til finansiering, rådgivning og udbudsmodeller, som stadig skal løses, før byggefællesskaber for alvor kan blive udbredt.