Klik for at kopiere
https://arkitektforeningen.dk/nyheder/nyt-rum-for-fagets-stemmer/
Arkitektforeningens nye digitale platform er gået i luften. Vi har talt med partner og senior digital konsulent Kristian Bøjlund og grafisk designer Anna Høy Mikkelsen fra brandbureauet e-Types, der står bag det nye site.
”Der er ikke nogen tvivl om, at en god digital platform blandt andet er en blanding af en stærk visuel identitet, og at man som bruger bliver mødt af noget, som føles indbydende. Da vi begyndte processen med Arkitektforeningens hjemmeside, gik det ret hurtigt op for os, at der var behov for at se på jeres grundidentitet, som på mange måder er klassisk smuk, men også lidt bedaget. Den fungerede simpelthen ikke i en digital kontekst,” siger Kristian Bøjlund.
Arkitektforeningens klassiske mærke med Genius i midten er blevet opdateret, så det nu fungerer som en tydelig identitetsmarkør. Det var vigtigt for både foreningen og e-types at forblive tro mod det originale mærke og den historie, der ligger i det.
”Når man laver visuelle identiteter, taler man tit om et femte element. Det kan være nogle ikoner eller mønstre, man bruger i sit designsystem, eller en bestemt illustrationsstil. Arkitektforeningen har ikke haft et femte element, og vi har heller ikke villet tilføje noget helt nyt og larmende. Derfor gav det rigtig god mening at gøre mærket til en form for femte element,” fortæller Kristian Bøjlund, og Anna Høy Mikkelsen uddyber:
”Vi har givet noget mere luft og lethed omkring Genius, så der er arven i midten og noget mere kommunikerende omkring, der fungerer bedre grafisk. Og så er MAA kommet ind i mærket, så det bliver en tydeligere del af Arkitektforeningens grundidentitet.”
Nye farver, en ny typografi og små justeringer i foreningens mærke udgør nogle af de væsentligste forandringer i den visuelle identitet, mens selve hjemmesiden generelt er blevet mere let og åben.
”Den eksisterende identitet var meget begrænset i sine designelementer. Ét af de elementer var især foreningens typografi, bl.a. fordi den kun fungerer i versaler. Den nye typografi har lidt af de samme træk som den gamle, men er lige en snert mere moderne. I forhold til farverne havde vi virkelig et behov for at genoverveje dem, så de også kunne bruges til at skabe noget identitet og gøre det nemmere at finde rundt på siden. Vi har valgt farver, der er mere rolige og taktile, og som giver et mere sagligt og samlende udtryk,” forklarer Anna Høy Mikkelsen.
En anden stor ændring er, at Arkitekten nu er flyttet ind på arkitektforeningen.dk. Magasinet beholder dog stadig sin egen identitet og unikke univers.
”Arkitektforeningen og Arkitekten har meget forskellige identiteter. Den forskellighed har vi omfavnet ved at skabe en kontrast mellem Arkitektforeningens minimalistiske udtryk og Arkitektens kraftige farver, men samtidig lade de to sider dele nogle grundelementer som eksempelvis en del af typografien, så foreningen og magasinet bliver bundet rigtig fint sammen i en form for bror-søster-forhold,” siger Anna Høy Mikkelsen.
Selvom Arkitekten beholder sit eget univers, vil man opleve, at der er en meget flydende overgang mellem foreningen og magasinet. I det hele taget har der været stort fokus på at skabe en naturlig brugerrejse, bl.a. gennem hierarkier, som gør det nemmere at navigere rundt på siden og finde det, man leder efter.
”Vi har forsøgt at lave en mere dynamisk brugerrejse gennem sitet og mikset indholdet noget mere, så det er repræsenteret flere steder på hjemmesiden og i forskellige sammenhænge. Og så er det klart, at det har været helt centralt at sætte medlemskabet i centrum. Derfor har ’MAA’ også fået sit helt eget menupunkt og univers,” fortæller Kristian Bøjlund.