NYHED 13.01.20

Otto Weitling fylder 90

Grundlægger og leder af Dissing+Weitling, arkitekt MAA Otto Weitling fejrede i søndags den 12. januar sin 90 års fødselsdag.

Storebæltsforbindelsen er på listen over landets største kunstværker

Cecilie Frydenlund Nielsen

Journalist

Arkitekt MAA Otto Weitling, grundlægger og leder af tegnestuen Dissing+Weitling har medansvar for en lang række ikoniske bygningsværker som blandt andet Storebæltsforbindelsen, Danmarks Nationalbank og rådhuset i Mainz. I søndags fyldte han 90 år.

Der er nærmest ikke den arkitektopgave, som Otto Weitling ikke har prøvet kræfter med – både i Danmark og internationalt. Han begyndte sin karriere som associeret partner for tyske projekter på Arne Jacobsens tegnestue og dannede efter dennes død i 1971 tegnestuen Dissing og Weitling sammen med arkitekt Hans Dissing. Sammen færdiggjorde de en række af Arne Jacobsens igangværende projekter, blandt andet den danske ambassade i London og Danmarks Nationalbank.

Arkitektur på alle niveauer

Sammen med Hans Dissing cementerede Otto Weitling sin plads i dansk design- og arkitekturhistorie med sin sans for kvalitet, detaljer og nordisk minimalisme. Nogle af de vigtigste projekter tæller Storebæltsforbindelsen, ombygningen af Københavns Hovedbanegård, renovering af Folketeatret, kulturhuset Viften i Rødovre, laboratorier og fabrik for Novo Nordisk og en række opgaver som husarkitekter på Christiansborg. Derudover står Weitling også bag AIR Titanium-brillestellet, som er blandt de letteste briller i verden, og som understreger spændvidden i hans arkitektoniske talent.

Sammen med tegnestuen har Otto Weitling modtaget en lang række priser. I 1978 modtog han Eckersberg Medaillen sammen med  Hans Dissing og i 1991 fik han C.F. Hansen Medaillen, som er den højeste udmærkelse, som Det Kongelige Akademi for Skønne Kunster kan give til en arkitekt.

Cecilie Frydenlund Nielsen

Journalist

Otto Weitling, Arkitekt MAA, grundlægger og leder af Dissing+ Weitling.

Danmarks Nationalbank, Dissing+Weitling