NYHED 07.07.19

Overblik er guld værd

Der er som regel fuldt hus, når Arkitektforeningens Efteruddannelse afholder kurset Projektering. Blandt kursisterne var arkitekt MAA og bygherre hos Natur og Miljø, Aarhus Kommune, Kristina Friis Simonsen.

”Jeg er uddannet arkitekt, men har aldrig selv projekteret og sidder nu som bygherre hos Natur og Miljø, Aarhus Kommune. Jeg havde brug for noget konkret viden om hele projekteringsforløbet, så jeg kunne blive mere selvkørende”, svarer Kristina Friis Simonsen på spørgsmålet om, hvorfor hun valgte at deltage på kurset.
” Jeg savnede en forståelse for ansvarsfordelingen og min egen navigering i et langt projekteringsforløb, og så ville jeg gerne have en større forståelse for, hvad der blev snakket om rundt om bordet til alle møderne”.

Kurset indeholder meget faktuelt stof. Hvordan formidles det?
”Der var flere forskellige oplægsholdere på kurset, og det var blandt andet medvirkende til, at det, ellers ofte, tunge lovstof gled lettere ned. Arkitektvinklen er jo kun én vinkel på en kompleks proces som et projekteringsforløb er, og det at få et overblik over den rollefordeling, der er undervejs var meget brugbart”.

Hvad er det vigtigste, du lærte på kurset?
”Jeg fik virkelig meget med mig hjem, men jeg vil sige, at gennemgangen af de forskellige faser og overblikket over ansvar og roller var guld værd. Det der helt basale med at gennemgå en rådgiveraftale fra a-z er jo også lige til at stikke i lommen og tage med hjem, så det var jeg ret glad for”.

Hvordan har du efterfølgende kunne bruge kurset i dit arbejde?
”Vi var to afsted her fra Natur og Miljø, Aarhus Kommune, og det kan bestemt anbefales at tage flere afsted fra samme arbejdsplads. Vi opfatter jo aldrig tingene helt ens, så det er fedt at have en kollega at sparre med efterfølgende og få øjnene op for, at der er andre måder at bruge stoffet på. Det at have en kollega, der har været i gennem samme forløb gør også, at man er bedre til at bruge kurset efterfølgende i sit arbejde”.

Hvem vil du anbefale kurset til?
”Alle projekterende arkitekter. Der er så mange ting at huske, også når man kommer videre til der, hvor jeg er i dag. Det er ekstremt vigtigt at alle involverede kender hele processen, deres egen rolle og alle de mange faser forløbet rummer. Du er nødt til at kende til alle faserne enkeltvis for at få et samlet godt forløb. Det kendskab får du her på kurset”.