NYHED 14.12.22

Prisopgave: Udsyn 2023 stiller skarpt på begrænsningens kunst

Hvordan kan begrænsninger påvirke byggeriet og samtidig være frisættende, æstetiske og attråværdige? Nu lanceres den årlige prisopgave "Udsyn", og denne gang er titlen: "Begrænsningens Kunst". Vil du byde ind, skal du indlevere din besvarelse senest den 3. marts 2023 kl. 12.00. Vinderforslaget tildeles en pris på 75.000 kr.

Konkurrencesekretær

Katrine Rasmussen

Junior projektleder

+ 45 31 26 40 78

kr@arkitektforeningen.dk

Når vi i arkitektfaget taler om bæredygtighed, centrerer samtalen sig ofte om absolut bæredygtighed, regenerativt design eller planetære grænser – forskellige tilgange til samme udfordring, som dog har forholdet til begrænsninger til fælles.

Begrænsninger opfattes ofte som indskrænkende og frihedsberøvende, men måske er det i virkeligheden det ubegrænsede, som begrænser vores blik og evne til at fremkalde en fremtid, hvor velfærd og velstand ikke defineres ud fra kvantitative og økonomiske termer?

Prisopgaven Udsyn 2023 har temaet og titlen: “Begrænsningens Kunst.”

Du er inviteret til at give dit bud på, hvordan arkitektfaget kan arbejde konstruktivt med begrænsninger, som udspringer af behovet for at planlægge, bevare og bygge absolut bæredygtigt i fremtiden.

Hvad er Udsyn?

Udsyn er en årlig idékonkurrence, som udskrives af Arkitektforeningen. Hvert år efterlyser vi bud på, hvordan arkitektfaget kan bidrage til en udvikling mod en absolut bæredygtig fremtid.

Denne gang er opgaven udarbejdet af arkitekt MAA Oskar Holst Kurtzweil, prisopgavevinder 2022, i samarbejde med Arkitektforeningens direktør arkitekt MAA Lars Autrup.

Det vindende forslag tildeles en pris på 75.000 kr. Derudover kan priskomiteen vælge at give rosende omtaler.

Deltag i konkurrencen

Med Udsyn 2023 inviterer Arkitektforeningen MAA’ere og stud.arch MAA’ere til at byde ind, men du kan også deltage, selv om du kommer med en anden faglig baggrund – det kræver blot, at du allierer dig med en arkitekt MAA eller stud.arch. MAA.

Konkurrencen er udskrevet den 14. december 2022, og der er deadline den 3. marts 2023 kl. 12.00.

Hent konkurrenceprogram nedenfor.

Konkurrencesekretær

Katrine Rasmussen

Junior projektleder

+ 45 31 26 40 78

kr@arkitektforeningen.dk

Det praktiske

For at deltage i Udsyn 2023 skal du oprette dig som bruger i iBinder, hvor tilmelding, aflevering og al kommunikation foregår. Her henter du også konkurrenceprogram og bilag.

På iBinder vil du senere kunne finde en optagelse af et arrangement på Arkitektskolen Aarhus den 15. december 2022. Til arrangementet blev opgaveformulering, konkurrenceformat og tankerne bag årets tema præsenteret.

Derudover kan du stille spørgsmål til konkurrenceprogrammet via iBinder. Sidste frist for spørgsmål er onsdag den 1. februar 2023. Vi lægger svar op på iBinder senest fredag den 10. februar 2023.

Opret dig på iBinder her

Alle forslag skal være indleveret senest den 3. marts 2023 kl. 12.00.

Filtrér: Arkitektforeningen

Kurser