NYHED 05.04.22

Programmet i luften for Arkitekturhovedstaden 2023

I 2023 er København valgt som arkitekturhovedstad af UNESCO og den internationale arkitektforening UIA. De første af de mange aktiviteter og events, der skal være i løbet af året er fastlagt, og første udgave af programmet klar.

Foto: Københavns Kommune

2023 bliver et arkitekturår fyldt med events og projekter, der hylder og debatterer hovedstadens arkitektur og byudvikling. Under overskriften ”Copenhagen in Common – Vi har byen til fælles” inviteres københavnere, danskere og byens gæster til at deltage i arkitekturårets mangfoldige program. Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) glæder sig over at kunne dele første version af programmet med københavnerne:

”Arkitekturåret skal være et år, hvor vi både hylder det smukke og det særlige ved Københavns arkitektur, og hvor vi også kan få sat skub i en bred diskussion om, hvordan arkitekturen kan understøtte udviklingen af en bæredygtig by,” siger hun.

Se programmets første aktiviteter

Programmets første aktiviteter er allerede tilgængelige på www.copenhagenincommon.kk.dk – her kan man læse mere om året og hvordan man kan være med som partner, virksomhed eller helt almindelig københavner. Det udvikles hele tiden videre i samarbejde med en række små og store kulturelle, kommercielle og faglige institutioner, under hovedtemaerne historie, hverdag og natur. Og netop partnerskaberne er en bærende søjle for hele året, forklarer Camilla van Deurs, der er stadsarkitekt i København:
“Som titlen på året angiver, så er arkitekturen noget vi deler, noget vi er fælles om. Derfor er det en kæmpe styrke, at så mange forskellige aktører kommer til at bidrage til programmet. Jeg glæder mig enormt meget mangfoldigt program, som kun bliver bedre og bedre herfra, og indtil året starter,” siger hun.

Toneangivende danske tegnestuer og byens kulturinstitutioner er med

En række arkitektvirksomheder planlægger aktiviteter i 2023, bl.a. Henning Larsen/Rambøll, Vilhelm Lauritzen Arkitekter, Rønnow Leth & Gori, Sweco Architects, BIG mfl. både i form af åbent hus, rundvisninger, pop-up-projekter og midlertidige projekter, som fx Velux og Effekts Boligværksted i Jernbanebyen.

Verdenskongressen for Arkitekter bliver årets faglige begivenhed

Årets store faglige og internationale begivenhed er verdenskongressen for arkitekter ‘Sustainable Future Leave No One Behind’, der afholdes i Bellacenter i juli. Her forventes 10.000 internationale deltagere. Københavns årlige arkitekturfestival Copenhagen Architecture Festival CAFx ligger samtidig med denne.

”Det bliver fantastisk at byde kolleger og samarbejdspartnere fra hele verden velkommen til et København, som står i Arkitekturens tegn i 2023, og det glæder mig at se den store opbakning fra de mange forskellige kulturinstitutioner og tegnestuer, som byder ind i programmet for Arkitekturhovedstaden. Jeg håber at rigtigt mange arkitekter vil benytte året til at bidrage aktivt til programmet og debatten og vise både borgere, turister og de mange fagfolk, der kommer til byen, hvad det er for en værdi arkitekturen skaber – og hvordan den understøtter den bæredygtige udvikling. Ikke mindst under Verdenskongressen,” udtaler Lars Autrup, direktør i Arkitektforeningen, som selv barsler med en række tiltag i Arkitekturåret 2023.

Et væld af unikke oplevelser inde og ude i byens rum

Der er flere end 70 partnere på nuværende tidspunkt, som blandt andet tæller syv københavnske museer, der i 2023 alle laver udstillinger og særarrangementer, der smager af arkitektur og by – fra Nikolaj Kunsthals installation af miniature-huse til Thorvaldsens særudstilling om Bindesbølls klassicistiske mesterværk. Glyptoteket, Arbejdermuseet og Københavns Museum er også blandt Arkitekturårets bærende kræfter. Dansk Arkitektur Center er hovedpartner i Arkitekturåret, og spiller en nøglerolle i programmet bl.a. med gruppeudstillingen ‘Det vi har til fælles’ eller ’Copenhagen in Common’, der løber hen over sommeren 2023.

Udover de store udstillinger bliver UNESCO-titlen fejret med en række events, der vil sætte hovedstadens arkitektur og byrum i centrum. Årets åbning finder sted på Rådhuspladsen i januar 2023 og afslutningen markeres ved et event i december samme år.

I marts afholdes det spændende arrangement Open House, hvor mere end 50 normalt lukkede bygninger, åbner dørene for publikum. I juni afholdes den spektakulære Københavnerpicnic for op mod 5000 mennesker og i sensommeren afholdes et stort arrangement sammen med hovedpartneren Bevica Fonden, der har fokus på inklusion og tilgængelighed i byen.

Over 70 forskellige partnere på nuværende tidspunkt.

Bevica Fonden, der arbejder for lige muligheder for mennesker med funktionsnedsættelse og Dansk Arkitektur Center er hovedpartnere i Arkitekturåret. Sidstnævnte laver gruppeudstillingen Copenhagen in Common – Det vi har til fælles, samt den store event Open House

World Capital of Architecture dækker hovedstaden og har partnere i hele regionen

Læs mere på www.copenhagenincommon.kk.dk

Filtrér: Arkitektforeningen