NYHED 04.05.17

RETHINK Arkitektur - Pavillon til kulturby Aarhus 2017

Åben projektkonkurrence: pavillon gentænker arkitekturens rolle i samfundet med brugte juice- og mælkekartoner.

Konkurrencens sekretær

Dorte Sibast

Udviklingschef

ds@arkitektforeningen.dk

Konkurrencen om en midlertidig pavillon til Åparken i Aarhus er netop afgjort. Bag vinderforslaget står arkitekterne MAA Marie Joo Thorup og Troels Skov-Carlsen med forslaget ROTUNDA, som forestiller en 6 meter høj cirkulær formation fremstillet af plader lavet af brugte juice- og mælkekartoner. Pladerne bliver baggrund for byrummet og kan fungere som lærred for skiftende billede- og lysprojektioner. Vinderparret modtager en 1. præmie på 50.000 kr.

Dommerkomiteen har valgt at pege på ROTUNDA på grund af dens åbenhed og enkle udtryk. Åparken nærmest flyder ind i cirklen, og fokus rettes mod himmelrummet og den særlige belysning, der kan skabes i de mørke timer.

Pavillonen er et bidrag til Kulturbyåret 2017

Pavillonen er et bidrag til kulturbyåret i Aarhus og skal sætte fokus på behovet for at gentænke arkitekturens rolle i samfundet og (gen)anvendelsen af klodens ressourcer.

Genbrugstemaet går tydeligt igen i alle konkurrenceforslagene. Det er typisk plast eller papir, der forslås genanvendt, men der ses også materialer som brugte tegl og mursten med en reference til de materialer, der er anvendt i boligbebyggelserne i området.

59 arkitekter, landskabsarkitekter og designere prøvede kræfter med konkurrenceformatet, som er en mere ressourcebesparende version af den traditionelle åbne konkurrence.

Konkurrencen er udskrevet af Arkitektforeningens Lokalafdeling Østjylland i januar 2017 som en åben 100-timers konkurrence for alle medlemmer af Arkitektforeningen.

ROTUNDA indvies den 1. maj 2017 og vil være åben for en lang række aktiviteter og events i løbet af kulturbyåret.

Konkurrencens sekretær

Dorte Sibast

Udviklingschef

ds@arkitektforeningen.dk

Disse modtog også en præmie

Foruden vinderforslaget blev der tildelt en 2. præmie og en 3. præmie, og 7 forslag fik hædrende omtaler. MMKZ modtog en 2. præmie på 40.000 kr. og Milda Naujalyte, arkitekt MAA og Arminas Sadzevicius, arkitekt blev tildelt en 3. præmie på 10.000 kr. ´

Projektet er sponsoreret af Dreyers Fond, Statens Kunstfonds Arkitekturudvalg, Henny & Johan Richters Fond, A. Enggaard A/S, Arkitektforeningen og Arkitektforeningens Lokalafdeling Østjylland. Aarhus Kommune stiller arealet til pavillonen til rådighed.

Se hele forslaget her

Læs dommerbetækningen her