NYHED 26.01.22

Red Ringbo

Ringbo i Bagsværd er et ikonisk stykke velfærdsarkitektur, men nu står det til nedrivning. Det ønsker Arkitektforeningen og en række markante medlemmer at ændre. Vil du være med? Bevar Ringbo - skriv under nu.

Foto: Jens Kristian Seier

Med denne underskriftsindsamling håber vi, at politikkerne i Gladsaxe Kommune og fredningsmyndigheder vil genoverveje Ringbos skæbne. På denne side kan du se flere billeder og få meget mere viden om det bevaringsværdige 60’er byggeri.

Ringbo er en ikonisk arkitekturperle, som bør bevares

Red Ringbo

Skriv under

Bent Outzen

Politisk konsulent

bo@arkitektforeningen.dk

Ringbo i Bagsværd er et ikonisk stykke velfærdsarkitektur, og en perle i dansk kulturarv. Det cirkulære bygningsanlæg bør bevares, da det er en stærk eksponent for efterkrigstidens velfærdsarkitektur og på alle måder styrker Gladsaxe som bærer af en vigtig periode i dansk arkitektur.

Vi ser dermed, at der er to virkelig gode grunde til at bevare Ringbo. Dels den umistelige kulturarv og dels den grønne omstilling. Ombygning er en mindre klimabelastning end nybyggeri, og det vil være forkert at slette sporene fra denne oversete perle.

Bag denne underskriftindsamling står Arkitektforeningen samt

Mogens A. Morgen, professor i arkitektonisk kulturarv ved Arkitektskolen
Aarhus
Dorte Mandrup, grundlægger og indehaver af Dorte Mandrup Arkitekter
Thomas Bo Jensen, professor og forskningschef ved Arkitektskolen Aarhus
Lars Juel Thiis, grundlægger og medindehaver af Cubo Arkitekter
Jens Kristian Seier, praktiserende arkitekt

Bent Outzen

Politisk konsulent

bo@arkitektforeningen.dk

MAA-frokost om Ringbo

Banebrydende og visionær og med en arkitektonisk bearbejdning vi slet ikke har råd til i dag! Hvad er Ringbo for et sted? Og hvad drejer alt ståhejet sig om? Grethe Pontoppidan gør os klogere.

Deltag

Foto: Foto: Jens Kristian Seier

Arkitekternes brev til Gladsaxe Kommune

Af Lars Autrup, Mogens A. Morgen, Dorte Mandrup, Thomas Bo Jensen, Lars Juel Thiis & Jens Kristian Seier