NYHED 09.02.22

Rune Kilden til vækstlaget: Sådan får I min opmærksomhed

Hvordan får man som arkitekt og tegnestue hul igennem til de kunder, man ønsker at arbejde for? God kemi og fælles værdier er afgørende for byudvikler Rune Kilden. Og så skal man øve sig i at kommunikere til andre end arkitekter, siger han. Læs hans 6 gode råd til vækstlagstegnestuer.

”Jeg skal kunne mærke, hvad det tilfører projektet at arbejde sammen med nogen, som ikke er på min egen alder. At være ung er ikke en kvalifikation i sig selv," siger Rune Kilden.

Skrevet af

Birgitte Lindegaard Jensen

Indholdsredaktør

blj@arkitektforeningen.dk

Med en række spektakulære projekter har Rune Kilden for længst slået sit navn fast, som én af Aarhus’ – og Danmarks – mest betydningsfulde byudviklere. Siden anlæggelsen og byggeriet af Aarhus Ø begyndte i 2007, har Kilden været involveret i mere end hvert fjerde projekt i byens gamle havneområde, og han bygger også i stor stil i den nye kulturbydel Aarhus K på Godsbanen.

Den juristuddannede developer er kendt i det aarhusianske bybillede for sine blomstrede skjorter og bare fødder, og for nylig blev han udpeget som én af byens mest indflydelsesrige personer. Selv fik han sin start i branchen, da han som 18-årig købte, istandsatte og videresolgte en lejlighed, som hans far kautionerede for. Så hvilke råd har han til den nye tegnestue, som vil have foden indenfor hos ham og andre udviklere og bygherrer? Vi har spurgt ham.

Hvad lægger du vægt på, når du skal møde en ny potentiel samarbejdspartner?

”Nogle gange har jeg fornemmelsen af, at arkitekter helst vil kommunikere til andre arkitekter. Og jeg tænker tit, at anerkendelsen fra andre arkitekter betyder mere end anerkendelsen fra mig som bygherre og dem, der skal bruge bygningerne i sidste ende. Så får du et møde hos mig, ser jeg på, om du har sat sig ind i mine behov og i mine kunders behov, og om du klart kan kommunikere, hvad det er for en værdiskabelse, du leverer til projektet. Det er også vigtigt, at du kan udtrykke, hvad du selv er værd. Som ny tegnestue skal man ikke være bange for at tale om penge. Det afføder respekt.”

Skal man møde op med et konkret projekt?

”Ofte er det mere afgørende, hvilket team, man samler om en konkret opgave, end om man på forhånd har fået en god idé. Så har du en idé til et konkret projekt på en konkret grund, er det interessant. Men det kan også være, du kan byde ind med noget, som kan udgøre et hjørne i ét af de store projekter, vi arbejder med og betyder, vi kan tage mere for produktet i sidste ende. Så er jeg også lydhør.”

Hvad lægger du ellers vægt på?

”Mine udviklingsprojekter er først og fremmest drevet af nysgerrighed. Jeg vil gerne lære nyt og møde spændende, kreative mennesker og iværksættere. Når jeg for eksempel drikker kaffe med Rasmus Terkelsen fra Sleth Arkitekter, mødes vi ofte på en café, som ligger lige ved siden af en bedemandsforretning. Det er et perfekt sted, fordi vi kan sidde og se på, at kisterne kører ind og ud og huske os selv på, at dér ender vi også selv en dag.

Min pointe er, at det skal være sjovt at arbejde sammen, og der skal være god kemi – og det gælder i øvrigt  begge veje. Som arkitekt skal man også tage referencer på sin potentielle bygherre, og man skal ringe lidt rundt. Der er mange fusentaster i den her branche.”

Skrevet af

Birgitte Lindegaard Jensen

Indholdsredaktør

blj@arkitektforeningen.dk

Rune Kildens 6 råd til vækstlaget

1. Øv dig i at fortælle, hvad du kan til andre end arkitekter
2. Forstå kunden, kundens kunder og den kommercielle verden
3. Vær bevidst om dit eget brand
4. Vær synlig, vær til stede
5. Godt samarbejde kræver god kemi
6. Husk, at det skal være sjovt

“Får du et møde hos mig, ser jeg på, om du har sat sig ind i mine behov og i mine kunders behov”

Rune Kilden, byudvikler

Hvor finder du dine potentielle samarbejdspartnere i dag?

”Det er ikke en struktureret proces som sådan. Som regel starter vi internt med at sætte os ned og snakke om, hvem der kunne være spændende at hive med ind på et konkret projekt. Så et godt råd er, at du skal være synlig. Du skal være bevidst om sit eget brand, og du skal være tilstede og klar i sin kommunikation, for ellers er vi ikke opmærksomme på, at du er der. Vær på de sociale medier. Ræk ud. Vis projekter og idéer frem. Skriv debatindlæg til aviserne. Tag et kritisk kig på din egen hjemmeside. Kan man se, hvad du kan, og hvad du står for? Og stil op til sociale og faglige arrangementer. Mange af de samarbejder, vi har i dag, er vokset ud af, at vi over årene er mødtes til fester og arrangementer rundt omkring i byen og i andre sociale sammenhænge. Opgaverne lander jo ikke ikke nødvendigvis over den første kop kaffe, men kommer efterhånden som man lærer hinanden og hinandens værdier at kende – menneske til menneske.”

Hvilket potentiale ser du i at arbejde sammen med den unge generation af arkitekter?

”Jeg skal kunne mærke, hvad det tilfører projektet at arbejde sammen med nogen, som ikke er på min egen alder. At være ung er ikke en kvalifikation i sig selv. Så er du ung arkitekt, så vis mig, hvordan din tilgang til bæredygtighed, klima, køn og så videre bidrager til projektet.”

Har du andre gode råd?

”Nogle gange bliver det lidt en lidelsesfortælling om, hvor svært det er at komme i gang, men omvendt kan man som ung tegnestue starte hjemme fra køkkenbordet med en computer og et cvr-nummer. Så på en måde er det også meget let. Man skal også huske, at vores branche også er verdens fedeste. Artikler om klima og byudvikling er de mest læste i aviserne, og det, vi arbejder med, sætter et meget konkret og synligt aftryk, som kan gøre en forskel for verden på mange forskellige niveauer.”

“Som ny tegnestue skal man ikke være bange for at tale om penge. Det afføder respekt.”

Rune Kilden, byudvikler