NYHED 20.05.22

Sådan bliver du en del af Verdenskongressen for Arkitekter

Fire aktuelle calls inviterer arkitekter, forskere, borgere og andre aktører i det byggede miljø til at tage del i Verdenskongressen for Arkitekter til næste år. Byd ind med projekter, viden, events og pavilloner langs Københavns Havn. Få overblikket her.

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk

København bliver centrum for arkitekter og arkitekturinteresserede fagfolk, borgere og journalister fra hele verden, når Verdenskongressen for Arkitekter og arkitekturhovedstaden Copenhagen in Common løber af stablen i 2023.

Begge de to begivenheder sætter fokus på FNs verdensmål og det overordnede princip om ikke at lade nogen tilbage. Og de er en anledning til at gå i dialog med engagerede praktikere, bygherrer, planlæggere, borgere, forskere og politikere om, hvordan arkitekturen kan bidrage til, at vi når verdensmålene inden 2030.

Mens verdenskongressen finder sted fra den 2.-6. juli, byder Copenhagen in Common på en lang række events hen over hele 2023 – og det er muligt at bidrage til begge dele.

Vil du som arkitekt, tegnestue, organisation eller forsker være en del af verdenskongressens program, er der lige nu fire aktuelle calls, du kan byde ind på. Få overblikket nedenfor.

Fire calls – fire deadlines

Bliv en del af guidebogen til verdens arkitekter og bygherrer
Vi søger bæredygtige projekter fra hele Danmark, der viser, hvordan arkitektur kan bidrage til FNs 17 verdensmål. Har I et projekt, der skal med, er det nu, I skal byde ind. Det er nemt at søge, og deadline er udskudt til den 30. maj 2022. Se mere

Byg jeres vilde visioner på havnen!
Lige nu kan tegnestuer og deres samarbejdspartnere byde ind på at opføre pavilloner langs havneløbet i København og give dem liv og indhold hen over sommeren 2023. Bag invitationen står Arkitektforeningen, UIA2023 CPH, By & Havn og Københavns Kommune. Byd ind inden den 1. juli 2022. Se mere

Forskning på scenen
Med et ‘call for paper’ inviteres forskere, praktikere og studerende til at byde ind med viden om, hvordan arkitekturen kan spille en aktiv rolle i realiseringen af FNs verdensmål. Forfattere til udvalgte bidrag vil blive inviteret til at præsentere deres resultater under kongressen. Skal din forskning være en del af programmet, kan du i første omgang byde ind med et abstract på max. 150-250 ord. Send dit abstract inden den 20. juni 2022. Se mere

Byd ind med et ‘side event’
Verdenskongressen for Arkitekter i Bella Centret er også en god anledning for aktører i det byggede miljø til at skabe aktiviteter og events, som finder sted under kongressen, men uden for begivenhedens centrum. Det kan for eksempel være i byrummet, på vandet, i naturen eller med ny arkitektur eller kulturarven som ramme. En stor del af de besøgende forventes at ville besøge og opleve lokal arkitektur, bygningskultur og byudviklingsprojekter, når det officielle dagsprogram slutter omkring kl. 16.00. Vil I deltage med et event? Så fortæl os det inden den 15. januar 2023. Se mere

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk

Ungdomsboliger på Dortheavej i København af BIG. Foto: Rasmus Hjortshøj, COAST

Vil du vide mere om Verdenskongressen for Arkitekter?

UIA World Congress Copenhagen 2023

Hovedstaden kommer på den anden ende, når verdens arkitekter kommer til kongres i juli 2023 for at tale arkitektur og verdensmål. Arkitektforeningen er vært for verdenskongressen for arkitekter: ”Sustainable Futures – Leave No One Behind” i 2023. Bag kongressen står partnerne: UIA (International Union of Architects), Arkitektforeningen, Det Kongelige Akademi, Arkitektur, Design, Konservering, Aarhus Arkitektskole samt Realdania Dreyers Fond og Bevica Fonden.