NYHED 14.12.22

Se de 10 mest populære artikler fra 2022

Fra 6 gode råd til at få en bygherres opmærksomhed til Fingerplan 2.0 og kampen for at redde en ikonisk bygning. Se vores liste over årets 10 mest populære artikler på Arkitektforeningen.dk.

Rune Kildens gode råd til, hvordan man fanger en bygherres opmærksomhed, var én af årets mest læste historier.

Birgitte Lindegaard Jensen

Indholdsredaktør

blj@arkitektforeningen.dk

10. Unge arkitekter vil forandre verden og forventer det samme af deres arbejdsplads

”Man kan slet ikke skille det arkitektfaglige og politiske. Som arkitekt påvirker man samfundet med sin faglighed – og det er man nødt til at tage ansvar for”, udtaler Louise, 26-år og studerende på Arkitektskolen Aarhus.

Listen over de mest populære artikler på Arkitektforeningen.dk lægger fra land med historien om undersøgelsen ”De yngre arkitekters værdier og holdninger til deres fag”, som Arkitektforeningen fik lavet i sommer i samarbejde med Arkitektskolen Aarhus og Det Kongelige Akademi, Design og Konservering.

Undersøgelsen blev lanceret i september, og konklusionen er klar: Unge arkitekter kobler deres faglige virke tæt sammen med, hvordan de kan forandre verden til det bedre. Men de forventer også, at deres arbejdsplads tager samfundsmæssigt ansvar – både når det gælder klima, bæredygtighed, arbejdskultur og arbejdsforhold.

Læs mere om undersøgelsen her

Birgitte Lindegaard Jensen

Indholdsredaktør

blj@arkitektforeningen.dk

I undersøgelsen er de yngre arkitekter blevet spurgt til værdier og holdninger, der knytter sig til henholdsvis samfundet, arbejdspladsen, prestige, løn og deres faglighed i forhold til deres egen udvikling samt udviklingen af arkitekturen. Forhold, som de unge arkitekter kobler tæt sammen. Foto: Alonso Mayo

9. Arkitekter skyder fingerplan 2.0 for hovedstaden i gang

På 6.-pladsen finder vi nyheden om projekt ”Fingerplan 2.0”, som godt 1300 læsere valgte at klikke på.

75 år er gået, siden Fingerplanen lagde grundform til hovedstadens byudvikling, men de seneste års udvikling kalder på et nyt helhedsblik på storbyen og dens forstæder. Med ”Fingerplan 2.0” er dialogen med borgere og eksperter sat i gang, og i 2023 følger en åben idékonkurrence.

Det ambitiøse hovedstadsprojekt ”Fingerplan 2.0”, som Arkitektforeningen København skød i gang i juni, er støttet af Dreyers Fond.

Læs mere om projektet

Projektet “Fingerplan 2.0” kører frem til 2024 og er opdelt i tre faser. De første to faser har fokus på borgerinddragelse og indsamling af faglig viden og indspark, som skal danne grundlag for en åben arkitektkonkurrence i 2023.

8. Rune Kilde til vækstlaget: Sådan får I min opmærksomhed

Hvordan får man som arkitekt og tegnestue hul igennem til de kunder, man ønsker at arbejde for? God kemi og fælles værdier er afgørende for byudvikler Rune Kilden, som i februar gav 6 gode råd til vækstlagstegnestuer, der gerne vil arbejde sammen.

Se dem her

”Jeg skal kunne mærke, hvad det tilfører projektet at arbejde sammen med nogen, som ikke er på min egen alder. At være ung er ikke en kvalifikation i sig selv,” siger Rune Kilden blandt andet.

7. Essay: Stedsans er væren i verden

Stedsans var tema for dette års Arkitekturens Dag. Som optakt og inspiration til dagen skrev MAA Erik Brandt Dam dette essay, som er landet på en 7.plads over de mest læste artikler i 2022.

“Mange tror, vi kan komme fremad ved at fjerne sporene af det gamle, men jeg tror, det er lige omvendt. Vi skal udvikle for at bevare, og vi skal bevare for at udvikle,” skrev han blandt andet.

Læs essayet her

“Vi er aldrig på bar bund, når vi møder et sted for første gang. Udgangspunktet er altid i os selv, i vores eget sanseapparat og erfaringer”, skrev Erik Brandt Dam blandt andet. Foto: Bjørn Pierri Enevoldsen.

6. MAA Lene Tranberg får æresmedalje for arkitektur, der beriger og berører os

”Lene Tranberg er ’one of a kind’. Hun har den indlevelse og vedholdenhed, som er helt afgørende for at skabe arkitektur på et internationalt og kunstnerisk højt niveau. Uanset om man befinder sig i eller uden for hendes bygninger, bliver man både beriget og berørt, og man er ikke i tvivl om, at der har stået en arkitekt bag, som både har kunsten, konteksten og hjertet med i alt, hvad hun laver.”

Sådan sagde forperson Johnny Svendborg blandt andet, da han i juni måned overrakte foreningens æresmedalje til Lene Tranberg.

Se nyheden – og ikke mindst videosamtalen mellem Lene Tranberg og Johnny Svendborg – her

Udover at have beriget Danmark med sine bygningsværker har Lene Tranberg haft stor indflydelse på den måde, vi definerer arkitektonisk kvalitet på i dag, hvor bygningerne forventes både at tilpasse sig omgivelserne og give noget særligt tilbage til stedet. Blandt andet derfor modtog hun Arkitektforeningens æresmedalje i juni måned. Foto: Jonas Petri Svenningsen

5. Nye vækstlagstegnestuer klar til opgaver i kommunerne

Projekt START skal hjælpe kommunerne med at få gang i samarbejdet med nystartede tegnestuer og dermed få adgang til nytænkende løsninger på deres aktuelle udfordringer. Det er Dreyers Fond og Arkitektforeningen, som står bag projektet. Andet call løb af stablen i starten af året, og i maj blev 12 nye tegnestuer udvalgt. Dermed er i alt 35 projekter med i START, og de første samarbejder er godt i gang.

Se nyheden her

Landsted af VERNA, én af de udvalgte tegnestuer. Grunden og bygningerne på den gamle frugtplantage, indskriver sig en kontekst af traditionelle husmandssteder. Den nye bolig er placeret i samspil med de eksisterende bygninger tilknyttet plantagen, og det gamle frugtlager er transformeret til garage, kontor og showroom.

4. Udsyn 2022

I denne uge udskriver Arkitektforeningen igen den årlige prisopgave Udsyn, og skal man dømme ud fra interessen for dette års prisopgave, kan vi glæde os til mange nytænkende besvarelser. Dette års prisopgave var nemlig årets 4. mest læste nyhed.

Se nyheden her

Hvordan kan arkitektfaget bidrage til en udvikling mod en absolut bæredygtig fremtid? Kan vi planlægge os til fremtidens byer? Eller kræver det en helt ny tilgang? Det var temaet for Udsyn 2022. Anledningen var, at 2022 markerede 100-året for Le Corbusiers modernistiske utopisamfund: Ville Contemporaine.

3. 19 projekter kæmper om Årets Arne

Opløbet til Årets Arne 2023 er i fuld gang, og vinderen fejres i slutningen af januar. Alle MAA’ere kunne stemme på de fem finalister. Nyheden om de 19 indstillede projekter var én af de absolutte topscorere blandt læsere af arkitektforeningen.dk, og afstemningen blev historisk tæt. Arkitektforeningen København kårer vinderen den 27. januar 2023.

Gense alle de indstillede projekter her og læs om vinderen og se alle de præmierede projekter her

Børnehuset Egedammen af BBP er áf de fem projekter, som nu er nomineret til Årets Arne. Foto: Jens Markus Lindhe

2. Idékonkurrence: Det vi freder om 100 år

Hvordan kan vi udnytte Københavns måske sidste ubebyggede grund og bygge nyt i det tætte og historiske byrum med fokus på CO2 aftryk, livstidscyklus og bæredygtighed? Det spørgsmål rejste ejendomsselskabet Karberghus med idékonkurrencen “Det vi freder om 100 år” i samarbejde Arkitektforeningen, og det førte til flere end 2600 klik. Grunden Åbenrå 36 i København er i dag en parkeringsplads, som inviterer til at drømme om noget, der kan pege ind i en bæredygtig fremtid – og måske fremtidens bæredygtige kulturarv.

Vinderen Søren Skovgaard Laursen og fire præmierede projekter blev kåret på Arkitekturens Dag den 3. oktober til et arrangement i Arkitektforeningen.

Gense nyheden om idékonkurrencen her og se vinderen og alle de præmierede projekter her

Hvordan kan vi udnytte Københavns måske sidste ubebyggede grund og bygge nyt i det tætte og historiske byrum med fokus på CO2 aftryk, livstidscyklus og bæredygtighed? Det spørgsmål rejste ejendomsselskabet Karberghus og Arkitektforeningen med idékonkurrencen “Det vi freder om 100 år”. Foto: Jonas Petri Svenningsen

1.Red Ringbo

Årets suverænt mest læste nyhed var også én af årets første.

Ringbo i Bagsværd var et ikonisk stykke velfærdsarkitektur, som stod til nedrivning. Det ønskede Arkitektforeningen og en række markante medlemmer at ændre. Temaside og underskriftindsamlingen for at redde Ringbo var en solid kioskbasker med knap 3000 klik, men kommunens beslutning var truffet og stod ikke til at ændre. I dag er servicefløjen revet ned, men den cirkelformede del af byggeriet bliver stående til 2024.

Læs mere her

Banebrydende og visionær og med en arkitektonisk bearbejdning vi slet ikke har råd til i dag. Ringbo var værd at redde, men det lykkedes ikke. Foto: Jens Kristian Seier
Filtrér: Arkitektforeningen

Kurser