NYHED 17.01.23

Se eller gense: MAA-frokost: Hvordan kan arkitektfaget blive bedre til at dokumentere langsigtet social værdiskabelse?

Bliv klogere på Social LCA og evidens for social bæredygtighed, når arkitekt MAA og erhvervsforsker Vibeke Grupe Larsen fra Danske Arkitektvirksomheder, fortæller om erfaringerne fra sit ph.d-projekt til årets første MAA-frokost.

Lena McNair

Medlemschef

lm@arkitektforeningen.dk

I byggebranchen er det efterhånden velkendt, at grøn omstilling og miljømæssig bæredygtighed forudsætter, at vi reducerer vores energi- og ressourceforbrug.

At bygge bæredygtigt handler imidlertid også om social værdiskabelse – et tema som generelt er underbelyst i byggebranchen i dag, men kan og bør konkretiseres og integreres i den måde, vi evaluerer bygninger på.

Arkitektfaget spiller her en afgørende rolle, fordi godt design af bygninger skaber varig social kvalitet og samfundsøkonomi for kunder og slutbrugere i en verden, der plejer at fokusere alene på tid og projektøkonomi.

Et fælles sprog for social værdiskabelse

Spis din frokost ved skærmen, når vi holder årets første MAA-frokost den 11. januar i selskab med arkitekt MAA og erhvervsforsker Vibeke Grupe Larsen fra Danske Arkitektvirksomheder.

Til frokosten vil hun fortælle om sit forskningsprojekt, der analyserer og sammentænker eksisterende redskaber med den sociale livscyklusanalyse (SLCA) med alment boligbyggeri som case study. Målet med forskningen er at bane vejen for udvikling af et fælles sprog for social værdiskabelse som en del af cirkulære løsninger for hele byggebranchen.

Lena McNair

Medlemschef

lm@arkitektforeningen.dk

FAKTA

Om MAA-frokost

En gang om måneden holder vi online MAA-
frokost, hvor du kan du spise din frokost ved skærmen i selskab med andre, mens en arkitekt MAA holder oplæg. Få inspiration og faglig viden på en halv time og brug også anledningen til at opbygge netværk og udforske samarbejdspotentialer på tværs af arbejdspladser og opgaver.

MAA-frokost annonceres løbende i Arkitektforeningens nyhedsbrev og på LinkedIn.

Foto: Fabers Fabrikker. Foto: Rasmus Hjortshøj / Arkitektur: Arcgency

Heldags-kursus i Aarhus den 07.03

LCA for arkitekter

Fra 2023 er LCA – også kaldet livscyklusvurdering – blevet et krav for alle bygninger over 1000 kvadratmeter. Er I klar til ændringerne? På dette endags-kursus får du grundlæggende viden om de forskellige elementer i metoden, som bruges til at vurdere en bygnings samlede miljøaftryk og ressourceforbrug i hele dens levetid.