NYHED 07.01.22

Se præsentationer af de 23 tegnestuer i START

Med Projekt START vil Dreyers Fond og Arkitektforeningen gøre det nemmere for vækstlagets tegnestuer at få fodfæste på markedet. Vi matcher nyetablerede talenter med konkrete opgaver i kommunerne, og målet er, at begge parter skal få øjnene op for samarbejdets muligheder. 23 tegnestuer er foreløbig udvalgt i START. Nu kan du få overblik over deres præsentationer i et samlet katalog.

START tegnestuen Peter Kjær Arkitekter, vandt i 2021 en åben konkurrence om 44 almene boliger i Køge. Boligerne er udført i træ fra inderst til yderst.

Sidsel Gelting Hodge

Fagkonsulent

sgh@arkitektforeningen.dk

Nyt katalog præsenterer de 23 udvalgte tegnestuer i START

Lige dele talent, passion og vision er brændstoffet hos arkitekturens vækstlag. Den nystartede tegnestue er ofte villig til at lægge tid og hjerteblod i bygherrens projekt, men manglende referencer og erfaring betyder også, at man vælges fra, når opgaver bliver udbudt – ikke mindst når det gælder de kommunale opgaver.

Med projekt START vil Dreyers Fond og Arkitektforeningen bane vejen for et bredere felt af muligheder i valg af samarbejdspartnere og øger opmærksomheden på den værdi, samarbejdet med en mindre arkitektvirksomhed kan give kommunen.

Nedenfor kan du hente et samlet katalog over tegnestuerne, deres projekter og tilgang.

Teksten fortsætter længere nede

Sidsel Gelting Hodge

Fagkonsulent

sgh@arkitektforeningen.dk

Studio Eika

Få overblik over de 23 tegnestuer i START

Hent samlet præsentation af de 23 udvalgte tegnestuers tilgang og projekter

Hent kataloget

Skræddersyet forløb for tegnestuer og kommuner

Med Projekt START tilbyder Dreyers Fond og Arkitektforeningen de udvalgte tegnestuer og partnerskabskommuner et skræddersyet forløb med henblik på at kvalificere og understøtte samarbejdet.

For at være med skal de deltagende virksomheder og kommuner have lyst til at indgå i nye konstellationer og udforske og udfordre rammerne for samarbejdet henimod et bedre fælles grundlag for nye løsninger af høj arkitektonisk kvalitet.

Hvert match mellem de deltagende tegnestuer og kommuner omkring de konkrete opgaver foregår i samarbejde mellem Projekt START og den enkelte kommune. Ikke alle deltagende tegnestuer er derfor garanteret et konkret projekt.

Flere ansøgningsrunder er på vej

Indtil videre er 23 nyetablerede tegnestuer udvalgt i START, så de kan matches med konkrete opgaver i kommunerne. Udvælgelsen er sket på baggrund af et manifest, som, sammen med udvalgte arbejder, bliver tegnestuernes visitkort og indgang til samarbejde med kommunerne. Flere ansøgningsrunder er på vej  – hold dig orienteret via Arkitektforeningens nyhedsbrev.

Sakristi i Tilst af Tulinius Lind

Vil du vide mere om START?

Det skal være nemmere for vækstlagets tegnestuer at komme ind på markedet. Ved at matche nyetablerede talenter med konkrete opgaver i kommunerne skal Projekt START gøde jorden for nye samarbejder på tværs.