NYHED 14.11.19

Skæring Bæk II

Arkitektforeningen har modtaget 56 forslag til den åbne idékonkurrence om udviklingen af anden etape af bebyggelsen ved Skæring Bæk.

Kort over Skæring Bæk ved Aarhus

Bodil Krohn

Sekretær

bkh@arkitektforeningen.dk

Arkitektforeningen har optaget 56 forslag til bedømmelse på den åbne idékonkurrence om udviklingen af anden etape af bebyggelsen Skæring Bæk ved Aarhus, som vi udskrev i sommer på vegne af boligselskabet AAB. Bedømmelsen af nu i gang.

Omdrejningspunktet for idékonkurrencen skal være arkitektonisk kvalitet forstået i ordets bredeste betydning, og der skal være fokus på gode idéer og nyskabelse.

Bebyggelsen Skæring Bæk placerer sig mellem land og by – lige uden for byskiltet til Skæring by og mellem parcelhuse, marker, gartnerier og erhverv. Samtidig ligger området tæt ved vandet med gode badestrande og lystbådehavne. Byggerierne repræsenterer tankerne bag den gode bolig og det gode liv, hvor arkitekturen sætter rammerne for livet i og mellem husene.

Med idékonkurrencen ønsker bygherren, AAB, at blive udfordret og klogere på det potentiale, som grunden i Skæring har. Vinderen af idékonkurrencen forventes at blive tilknyttet som rådgiver i den indledende planlægning med viderebearbejdning af konkurrenceforslaget, som kan danne grundlag for en lokalplan for området og en designmanual.

Arkitektforeningen er rådgiver og har endvidere udpeget tre fagdommere.

Fagdommere:
Mikkel Frost, arkitekt MAA/RIBA, Cebra
Rikke Juul Gram, landskabsarkitekt MAA/MDL, Schønherr
Lisbeth Westergaard, landskabsarkitekt MAA, LIW planning

Bodil Krohn

Sekretær

bkh@arkitektforeningen.dk

Offentliggørelse

Vinderforslaget forventes at blive offentliggjort i midten af januar.