NYHED 19.04.18

Slagteriet - nye byrum i Holstebro

Indbudt projektkonkurrence: BOGL Arkitekter vinder byrumskonkurrence om nedlagt Danish Crown-grund i Holstebro.

Illustration af BOGL

Konkurrencens sekretær

Dorte Sibast

Udviklingschef i Akademisk Arkitektforening

ds@arkitektforeningen.dk

BOGL Arkitekter i samarbejde med underrådgiver Lendager Arkitekter, Knud Aarup Kappel og SlothMøller Ingeniører har vundet konkurrencen om en byrumsplan for den gamle slagterigrund i Holstebro.

Holstebro Kommune udskrev i 2017 en indbudt arkitektkonkurrence for 3 teams, som skulle give bud på, hvordan slagterigrunden kan transformeres fra store, tomme uudnyttede kvadratmeter til nye byrum med plads til kreativitet, bevægelse og kultur.

En helhedsplan for området var allerede udarbejdet, og næste skridt var derfor at finde ud af, hvordan man tilfører området nyt liv.

Dommerkomitéen faldt for team BOGL’s forslag ‘Slagteriet – let’s meet’, som består af en markant gennemgående promenade i rød beton, pladser og grønne områder og et stinet, der kobler bydelen på resten af Holstebro.

For at definere og afgrænse de nye byrum har holdet valgt at tilsætte store kulturkuber, som kan placeres, hvor man har lyst. I det daglige er de legende skulpturer i parken. I forbindelse med by-arrangementer kan de bruges til udstillinger og events.

Promenaden, kulturkuberne og områdets beplantning binder hele området sammen og skaber en gennemgående identitet for området, så Slagteriet bliver sit helt eget sted i byen.

Ifølge dommerne har team BOGL lavet den byrumsplan, der bedst syr Holstebros by sammen, forener fortid og nutid og heler de sår, der er opstået med den lukkede slagterigrund.

Konkurrencens sekretær

Dorte Sibast

Udviklingschef i Akademisk Arkitektforening

ds@arkitektforeningen.dk

Illustration af BOGL

Disse deltog også:

• JAJA Arkitekter / GHB Landskabsarkitekter / Superflex / MOE Rådgivende Ingeniører
• Møller & Grønborg / Keingart / In situ / Second City / Viggo Madsen Ingeniører

Arkitektforeningen var konkurrencerådgiver på projektet.

Dommerkomitéens sekretær
Anita Færk, projektleder