NYHED 19.08.21

Tak for en spændende årskonference

Stemningen var god, da arkitekter og planlæggere fra hele landet mødtes på tværs af faget til en temadag om mobilitet og byens udvikling på årskonferencen 2021.

Bent Outzen

Politisk konsulent

bo@arkitektforeningen.dk

Tak til de mange oplægsholdere, der berigede os med viden og inspiration om designprincipperne i Københavns metro, kongstankerne bag Foster + Partners modale transport-knudepunkter og JAJA Architects design og visioner for et København med langt færre biler og mange flere grønne byrum – og meget mere.

Tak til alle for en god dag! 😊

Se billederne og få nogle af gårsdagens mange guldkorn serveret i dette galleri.

Bent Outzen

Politisk konsulent

bo@arkitektforeningen.dk

Direktør Lars Autrup fik snakket med MAA’ere fra hele landet til årets konference.

Foto: Laila Versemann
De flere end 100 deltagere strømmede ind i salen på Københavns Professionshøjskole for at få en god plads.

Foto: Laila Versemann
I sit oplæg satte lektor Katrine Hartmann-Petersen, Institut for Mennesker og Teknologi, Roskilde Universitet, fokus på, hvordan hverdagens vaner spiller en stor rolle for vores mobilitet:

”Fremtidens byplanlægning skal udfordre hverdagslivets mange selvfølgeligheder og ambivalenser. Selv om det ikke giver mening at sidde i kø på motorvejen, gør vi det alligevel. Og vi sætter også vores cykler andre steder, end dér hvor planlæggerne havde regnet sig frem til, at vi skulle sætte dem. Mobilitet er vaner og hverdagsdilemmaer, og det er svært at lave om på menneskers vaner. Så hvis vi vil skabe forandring, kræver det lokale løsninger frem for generelle normer.”

Foto: Laila Versemann
Arkitekt MAA Anne-Grethe Foss takkede for Arkitektforeningens æresmedalje og fortalte om visionerne for Københavns metro:

“Arkitektur er et bredt fag, som favner alt fra Københavns fine rådhus til den trafikmaskine, som metroen er. Jeg er meget glad, beæret og stolt over at få æresmedaljen,” sagde hun og fortsatte:

”Jeg tror, vi får mere metro i fremtiden. Men version 4 får meget mere fokus på bæredygtighed, klima og nye teknologier. Allerede nu ser vi på, hvordan vi kan bruge mindre beton og stål, og vi er i gang med at undersøge, om vi kan omdanne CO2 til materiale.”

Foto: Laila Versemann
Vi skal gentænke flertallets mobilitet. Sådan lød budskabet fra Robert Martin, Head of Mobility hos JAJA Architects:

”København er verdens cykelhovedstad, men antallet af biler stiger. Diskussionen handler ikke om, om man er for eller imod biler, men om at gentænke mobiliteten, så vi kan bruge byrummet på nye måder. Får vi færre biler i byen, får vi også mere plads til bynatur, nye mødesteder, kollektiv trafik og klimasikring,” sagde han og præsenterede tegnestuens vision for mere bilfrihed.

Foto: Laila Versemann
Hvad skal der til for at skabe absolut bæredygtighed i byggeriet og dermed bidrage til at nå de globale klimamål og genskabe biodiversiteten? Sådan lød de helt overordnede spørgsmål i Arkitektforeningens priskonkurrence UDSYN, som arkitekt MAA Haris Hasanbegovic har vundet med sin parafrase over det velkendte Matador-spil.

Med M.A.A.TADOR – arkitektens guide til bæredygtig byudvikling’ har Haris Hasanbegovic forvandlet Matador-spillets velkendte grunde til områder med bæredygtige potentialer, og pengesedlerne er skiftet ud med bæredygtige materialer.

”M.A.A.TADOR er en vision, et statement for, hvordan vi kan skabe en ny og mere bæredygtig bundlinje i det byggede miljø. Jeg håber spillet kan give anledning til inspiration og diskussion,” sagde han.

Foto: Laila Versemann
Mobilitet er også social. Og social mobilitet afhænger ikke kun af muligheden for at få et arbejde, men også af bl.a. udviklingen i de almene boligområder, sagde Rikke Skovgaard Nielsen, Ph.d. og seniorforsker ved BUILD, Aalborg Universitet:

”Vi skal blive bedre til at bygge for social mobilitet. Det kræver, at vi bygger mere blandet, og at vi har blik for, at menneskers vilkår forandrer sig over tid. Derfor skal vi udvikle vores byer og boligområder, så man ikke behøver flytte til et andet område, bare fordi ens livssituation ændrer sig – hvad enten det er i opadgående eller nedadgående retning.”

Foto: Laila Versemann
Vi fik besøg af transportminister Benny Engelbrecht, som visionerede over regeringen planer for dansk infrastruktur.

“Når vi beslutter os for en bestemt transportform, som fx BRT (Bus Rapid Transport), betyder det også noget for planlægningen af byer og indretningen af byrum”.

Foto: Laila Versemann
Forfatter Martin Zerlang tog os med på en kulturrejse fra bilens indtog i Danmark til i dag.

”Le Corbusier byggede i højden og Frank Lloyd Wright i bredden. Begge så de bilen som en hellig dåseåbner til moderniteten.”

Foto: Laila Versemann
Glædeligt gensyn med fellow MAA’ere over et glas vin. Tak for en fantastisk dag. Vi ses igen næste år! Og forhåbentligt før!